tisdag 22 mars 2011

SPRINGTIME!

Så här när snön faktiskt börjar smälta undan och cykel- och gångbanor visar mer asfalt än is, då kommer suget. Suget efter att få ut och springa.
Jag är ingen sådan där "hardcore" löpare som är ute och springer året runt. Jag vill ha barmark och isfritt. Och nu känns det som att det börjar bli läge att snöra på sig joggingskorna igen.

Jag är inte riktigt i den fysiska form som jag själv skulle önska, men i och med att våren snart är här, så vill jag jobba på att komma dit. Jag tycker om att röra på mig i lagom mängd (är egentligen lite för bekväm). Året runt går jag powerwalks med stavar, tränar på crosstrainern hemma och kör ett eller annat yogapass. Jag är alltså inte helt ur shape, men nu ska det bli BÄTTRE. Jag läste i senaste numret av MåBra att Mia Törnblom har som ett eget hälsomål att alltid ha så bra gundkondition att hon orkar springa en mil. Vilket bra mål! Jag snor det rakt av.

För att ge mig själv en morot och för att dela med mig av lite motivations- och motionstips, så kommer jag att skriva om min väg mot milen här i bloggen. Hoppas på lite peppande ord på vägen!
Förra säsongen (våren och sommaren 2010) kunde jag dessvärre knappt bege mig ut i joggingspåret alls. Jag var ute några gånger, men då jag hade problem med en fruktansvärd pollenallergi den säsongen var det mycket besvärligt. I år hoppas jag slippa problemen i den omfattning som det var förra året. Jag var och fick allergibehandling hos Mattias på Allergi- & Smärtmottagningen i Enköping förra våren och hoppas på att resultatet visar sig i (v)år. Inga symptom ännu (peppar, peppar). Förra året blev jag allergisk sista veckan i januari (!). Jag har alltså i princip inte sprungit på nästan två år, vilket innebär att jag kommer att mjukstarta och får jobba mig sakta men säkert mot milen.

Hänger ni med mig?!
Snart, väldigt snart, kommer jag att rapportera om första löpturen...

1 kommentar:

  1. Jag längtar också efter barmark.. det är det inte här så man kan ta sig ut och springa än.... men snart så....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...