lördag 10 november 2012

BIKARBONAT - EN HÄLSOKUR

Bikarbonat
Vanligt bikarbonat, även kallat natriumbikarbonat eller natriumvätekarbonat är ett av kolsyrans salter. Det är den aktiva ingrediensen i bakpulver som vi har i våra bakverk för att de ska jäsa ordentligt.

Vad du kanske inte vet, och vad som har gjort mig riktigt nyfiken på bikarbonatets funktioner och förmåga är att det på olika sätt har använts för att bota och läka olika sjukdomstillstånd.

Bikarbonat är en helt naturlig produkt som finns i det mesta som växer. Dess funktion är att bibehålla en bra pH-balans i blodet, vilket är livsviktigt för oss. Med den förmågan har bikarbonatet används som "läkemedel" sedan länge. Tyvärr verkar vi ha "tappat bort" den kunskapen någonstans på vägen. I dag är kraven på vad som får kallas just läkemedel väldigt höga, och det kan vara en av anledningarna till att just bikarbonatet fallit i glömska. Men det behöver inte hindra oss från att använda bikarbonat för att hålla oss friska.

Studier från början av 1900-talet visar exempelvis att under ett utbrott av en allvarlig influensaepidemi klarade sig de som intagit bikarbonat undan influensan helt eller fick endast lindriga symptom.
Även för att förhindra eller lindra vanliga förkylningar har bikarbonat visat sig vara något att lita på.
Bikarbonatet har också en förmåga att neutralisera den sura magsaften, så en halv tesked bikarbonat i ett glas vatten kan råda bukt på magkatarr.
Att ta ett bad med bikarbonat i badvattnet (1dl till halvfyllt badkar) lär var vitaliserande på flera sätt. Bikarbonatet innehåller stora mängder koldioxid och när du lägger dig i badvattnen tar huden upp koldioxiden vilket vidgar blodkärlen och cirkulation till hud och muskler ökar. Blodets pH-värde kommer också att sänkas och det i sin tur gör att mer syre kommer ut i dina vävnader. Har du problem med värk i kroppen kan ett varmt bad med bikarbonat göra susen.

Andra områden där bikarbonat sägs göra stora och små underverk är:


Läs mer om bikarbonat:

Jag tycker själv att det här låter jätteintressant, och kommer att prova mig fram så smått. 

PS! Du har väl inte glömt bort att rösta på min blogg i tävlingen Sveriges Bästa Gröna Bloggar 2012 i kategorin Livsstil? En gång om dagen går det att rösta och jag tackar allra ödmjukast för hjälpen. Klicka HÄR för att lägga din röst på min och kanske också på några andra av dina favoritbloggar. Då är du med och tävlar om fina, gröna och sköna priser. TACK!

19 kommentarer:

  1. Jag hade verkligen ingen aning! Jag trodde att bikarbonat var något ... typ kemiskt. Då känns det helt plötsligt mycket bättre att baka bröd med just bikarbonat ju. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har sett en hel del skriverier om bikarbonat, bra att du också tar upp det plus att du hänvisar till mera information i dina länkar.

    SvaraRadera
  3. Ja, det trodde jag också fram till alldeles nyligen Agneta. Tur att vi hela tiden lär oss nytt ;-).
    Visst är det spännande Kikki :-)!

    SvaraRadera

  4. Min pappa som hade magsår drack alltid ett glas vatten med bikarbonat när han " kände av" magen.
    Vi brukade också borsta tänderna med bikarbonat för att få dem riktigt vita. Det här var sådant man kände till redan då - på 50-talet. Jag kan också berätta att vi hade några droppar ättika i vattnet när vi sköljde håret. Det blev mycket blankt av det.

    SvaraRadera
  5. Hjälper bikarbonat mot reflux.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många får hjälp mot reflux/halsbränna om det tar ett glas vatten med bikarbonat.

      Radera
    2. Inte mot refluxen i sug. Refluxen är juni magsyra som kommer Upp igjen.MEN magsyra blir mindre frätande.

      Radera
    3. Sorry. sig och ju Ska det vara .
      Jag har flera språk på autocorect. Om den inte står på svenska blir det ibland fruktansvärt fel

      Radera
  6. hej hopp, jag bara testar om det funkar!

    kram Vesna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det gjorde det den här gången Vesna :-)

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Mystisk, att det verkligen fungerade. Vilket jag innan inte trodde på.

    SvaraRadera
  9. Bra att det fungerade! Bikarbonat är ju fullt naturligt, trots att det låter lite "kemiskt" och konstigt, och är en naturligt beståndsdel i våra kroppar som snabbt hjälper till att neutralisera en sur mage.

    SvaraRadera
  10. Bra att det fungerade! Bikarbonat är ju fullt naturligt, trots att det låter lite "kemiskt" och konstigt, och är en naturligt beståndsdel i våra kroppar som snabbt hjälper till att neutralisera en sur mage.

    SvaraRadera
  11. hade anfall av magkatarr igår, han inte gå till apoteket å köpa medicinen alla rekommenderade, tog en halv tesked bikarbonat i vatten, precis som du rekommenderar och pappa också gjort hela livet. Idag har ja inte känns av magkatarren alls, lite av ett mirakel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! En gammal hederlig huskur som faktiskt fungerar.

      Radera
  12. Självklart kan huden INTE ta upp koldioxid!

    SvaraRadera
  13. Jag läste en kommentar online från en Los Angeles-baserad journalist avslöjar hur hon hittar en verklig kärlekspartner (mannen) 2 månader efter att hennes ex-pojkvän bröt upp med henne, med hjälp av en Love spellcaster.
    Jag skickar ett e-postmeddelande för att kontakta samma Dr.Oduduwa eftersom jag har dessa kraftfulla avsikter att saker kommer att fungera för mig, jag trodde att vittnesmål är verkliga livet bevisar. Jag insåg att det här skulle vara bra att dela här eftersom jag vet att det kommer att inspirera andra också.
    Så tur för mig att jag stötte på oduduwa e-postkontakt i ett blogginlägg. I dag vittnar jag med glädje och lycka till världen ... detta är ett av de mest glada ögonblicken i mitt liv. Oduduwa den storslagna kärleks-stavningen, startade en trollformel för mina räkning för att återfå min ex-man med sin trollformel och magi.
    Jag är gift i över 6 år och det var så fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter en skilsmässa, vi blev uppdelade för 3 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek.
    Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa längre ... jag ville bara att han skulle älska mig för alltid. idag lever vi båda lyckligt tillsammans. Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek (åtminstone så är det som det känns).
    Jag är glad och tacksam för den här stora mannen. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att detta också fungerar för dig, 100% säker.
    kontakta Dr.Oduduwa för brådskande hjälp för att fixa ditt trasiga äktenskap via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    han har befogenheter att lösa följande relationsfrågor;
    * Love Spells Win-Back Ex-älskare
    * Magi för framgång och marknadsföring
    * lycklig charm - BUSINESS STAR
    * avdelningar - SKYDDSHOOK
    * förbannelse upplösning
    * andlig rening
    * fertilitetsmagi - FRUITS OF WOMEN
    * dekret magi, STAV LOTTERI & VIN-SPEL STAV
    Att läsa artiklar på internet hjälper verkligen mycket med att ge en snabb och brådskande lösning på livsproblem.
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  14. DU BEHÖVER LÅN Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2% EMIAL: (remy.credit111@gmail.com) Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag heter karlsson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com Gud välsigne dig, herr REMY FINK....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...