onsdag 19 december 2012

JAG TIPSAR OM JULEFRID I EXPRESSEN



I går fanns jag med i ett helsidesreportage i Expressen där jag blev intervjuad om julstressen, varför vi känner oss stressade och inte minst vad vi kan göra för att både få mindre att göra och känna oss lugnare och mer tillfreds i tillvaron.
Mycket handlar om att vi jämför oss med alla andra, ser alla statusuppdateringa på Facebook med bilder på rykande förska lussebullar och nystöpta ljus. Sedan tror vi att vi vill (måste) ha allt det där också...

Jag tipsar om en julmeditation som du får ta del av här:


Känner du att alla måsten och borden tynger dig inför julen? Känns kraven övermäktiga och tiden för kort? Lugn. Ta dig en liten stund för återhämtning och du kommer känna mer energi och bättre fokus efteråt. Eller så kanske du kommer fram till att det inte finns någon anledning att stressa och hinna med allt. Du kanske finner julefriden inne i dig själv istället och nöjer dig med det…

  1. Sätt dig bekvämt på en plats du tycker om och där du får vara ifred en stund. Tänd ett ljus och om du vill kan du ha på lite lugn och meditativ musik i bakgrunden.
  2. Fokusera på ljusets låga. Notera hur den rör sig.
  3. Dra in ett djupt andetag genom näsan. Låt luften långsamt fylla dina lungor och ”dra ner” den så att det känns som att hela magen fylls av din luft.
  4. Håll luften kvar där en kort stund innan du sakta ”blåser ut” luften från mage, lungor och luftvägar. Töm så att det känns som att du är helt tom på luft.
  5. Upprepa från början och tänk denna gång ordet ”JULE” medans du fyller lungor och mage med luften.
  6. Håll kvar luften en kort stund och på din utandning tänker du ordet ”FRID”.
  7. Känn hur luften som fyller din kropp och sedan lämnar den fyller dig med ett lugn, en kraft och känslan av julefrid.
  8. Upprepa djupandningen 7 – 10 gånger.
  9. Avsluta sedan med att ett par minuter sitta och titta på ljusets låga och fokusera på att bara vara här och nu. Fokusera på din andning om du känner att det är svårt att vara närvarande här och nu.
När du känner dig nöjd och avslappnad kan du gärna ställa dig frågan:
-          Vad är det nu som jag verkligen vill göra?




2 kommentarer:

  1. En klassisk vanlig meditation. Jag älskar din touch med JULE FRID. Den ska jag nog ta till i julstressen.

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Gillas helskarpt av mig som jobbar med att lära människor att andas effektivt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...