onsdag 17 juli 2013

5:2-DIETEN - VAD HÄNDER I KROPPEN?

Hur kan det komma sig att vi inte börjar lagra en massa extra fett under 5:2-dieten?
Vi har ju fått höra att det inte är bra att äta för lite eftersom kroppen då kommer att spara på minsta lilla kalori för att ha i reserv.
Under periodisk fasta som du har i 5:2 dieten, äter du mellan 500 - 600 kalorier under två av veckans dagar. Vilka dagar väljer du själv. Du kan halvfasta (som det också kallas) två dagar efter varandra eller göra det med några dagars mellanrum.
Studier på hur våra kroppar reagerar på fasta visar att vår förbränning minskar först efter 60 timmars fasta. Om du väljer att fasta två dagar efter varandra är du enbart uppe i 48 timmar totalt, vilket innebär att din kropp fortfarande är inne på förbränning.
När du äter lagrar kroppen energi för att ha till de tillfällen då du inte fyller på med mat (energi). När du inte äter eller äter betydligt mindre än vad du förbrukar (fastar/halvfastar) så förbränner kroppen den energi som du lagrat.
Genom att växla mellan dagar av halvfasta och vanliga "matdagar", så håller du alltså kroppens förbränning igång.

5:2-dieten sägs även öka tillväxthormonerna i kroppen vilket i sin tur leder till att fettförbränningen sätter fart. Det i sin tur kan öka muskelmassan, vilket du  naturligtvis kan passa på att utnyttja genom att träna.

En annan positiv effekt är att blodsockret kommer att stabiliseras, vilket innebär att insulinnivåerna sjunker. Det för med sig att risken att drabbas av en rad olika välfärdssjukdomar (hjärt- och kärl-sjukdomar, cancer, dåliga blodfetter, diabetes m.fl.) minskar avsevärt.

Men ska man räkna kalorier då?
Hmmmm, jag är ju inte riktigt "kompis" med kaloriräknande eftersom jag vet att det inte riktigt stämmer att kalorier alltid motsvarar samma värde beroende på varifrån de kommer ifrån. Du får exempelvis i dig betydligt mer kalorier om du äter fet mat som kokosolja, olivolja, feta fiskar etc. än om du äter knäckebröd eller pasta, men denna feta mat är nyttig för dig och kan faktiskt öka din förbränning.  Det handlar mer om varifrån energin kommer ifrån.
Du ska självklart hålla igen och äta en mindre mängd mat som kroppen lättare kan ta hand om. Men det ska också vara nyttig mat med bra energi och goda vitaminer och mineraler:

  • Bra fetter
  • Mycket fibrer
  • Bra med protein

Jag kommer att presentera tips på bra måltider här på bloggen allt eftersom, så håll utkik.

Till att börja med bjuder jag på min favorit-frukost Chiagröt vars recept jag hämtat från Janesh Vaidyas senaste bok "Maten är min medicin". För övrigt går det lika bra att äta denna gröt både till frukost, lunch och middag.

Chiagröt
1 msk chiafrön
1 msk kokosflingor
lite saffran (kardemumma eller kanel går också bra)
0,75 dl vatten
1 dl hallon (blåbär går också bra)
3 - 4 torkade aprikoser (eller annan torkad frukt)

Häll upp vatten i en skål och lägg i chiafrön, kokosflingor och saffran. Låt svälla ca 10 minuter. Lägg i hallonen och den torkade frukten som du skär i små bitar.

För dig som vill ha koll på kalorierna innehåller Chiagröten 157 kcal. En portion gör att du får i dig bra med protein, nyttiga fetter samt även bra med fibrer. Gröten håller dig mätt länge och chiafröna med sin geléaktiga hinna är snälla mot irriterade magar.


3 kommentarer:

  1. Jag har kört med detta i ca 3,5 månader nu och det känns kanon! Det hela känns väldigt logiskt, därför nappade jag på det. Tyckte det kändes väldigt intressant det där med att kroppen reparerar "trasiga" celler och att hela systemet verkade må bra av det här. Dessutom blev jag, liksom av bara farten, av med mina ca 5 lönnkilon som var alldeles onödiga men liksom bara satt där. Det är längesedan jag kände mig så bra i kroppen som nu. Nu har jag ätit rätt så hälsosamt över lag men det gör jag annars också. Rekommenderas varmt!

    SvaraRadera
  2. Visst är det spännande Monica. Kul att höra att du känner dig positiv efter så lång tid. Berätta gärna hur det går för dig framöver också.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Om jag förstår dig rätt skulle man alltså kunna äta gröten 3 ggr om dagen under fastedagen ?
    Var kan man hitta andra "bra" (läs kalorifattiga ) grötrecept ?
    Malin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...