fredag 4 oktober 2013

5:2 OCH KALORIRÄKNANDET - ett steg bakåt

5:2- dieten har många fördelar och jag är själv en anhängare av den, om än i modifierad form. Jag kör 5:2-detox och har inte någon kaloribegränsning under mina "2-dagar" utan äter då enbart ren detoxmat i mindre portioner, gärna i flytande form som gröna smoothies och soppor. Det innebär per automatik att jag även får i mig mindre energi (kalorier), men fokus ligger inte på att räkna, mäta eller väga. Sunt förnuft får istället råda.

5:2 är bra som en metod, eller kanske snarare som en teknik, för att låta magen och kroppen vila från tung matsmältning under några dagar i veckan. Vinsten blir att att kroppen kan ägna sig åt reparation och vila, vilket leder till en förbättrad hälsa. Genom att du får i dig mindre mängd energi (kalorier) så går du också ner i vikt (om du har några kilon att bli av med).
5:2 är populär och följden av det är att man ser fler och fler som vänder tillbaka till lightprodukter, fettsnåla alternativ och all den skräpmaten som kan höra därtill - detta för att kunna äta så stor mängd mat som möjligt och samtidigt få i sig så lite kalorier det går. Då är vi tillbaka 20 år, om inte mer, i tiden. Känns inte bra.

Det finns bra mat, det finns "ok" mat och det finns dålig mat. Självklart spelar det roll för dig och din hälsa vad du ger din kropp för näring och vilken typ av kalorier som blir ditt bränsle. Det är inte heller så enkelt att en kalori alltid är en kalori - våra kroppar reagerar olika på olika kalorier. Ett bra inlägg om det kan du hitta hos Kostdoktorn.

Så du som äter 5:2 för att gå ner i vikt och/eller för ökad hälsa - strunta i kalorihetsen. Den kommer inte att göra dig lycklig (eller hälsosam). Fokusera istället på bra, stärkande och hälsosam mat under dina fastedagar. Tips på vad jag äter under mina detoxdagar hittar du HÄR.

Läs mer om 5:2-detox

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig Ulrika och jag kombinerar nog lite, dvs jag räknar kalorier "ungefär" och så är jag noga med VAD jag äter. Jag har däremot sett en bra effekt av kaloriräknande här på jobbet och det är att folk som total ignorerat vad dom stoppat i sig plötsligt blev tvungna att tänka på NÅT sätt vad dom äter. Det har i sin tur dragit med sig att dom "vidgat cirklarna" en smula och så smått börjat uppmärksamma VAD dom äter också. Så i bästa fall kan det vara starten på nåt bättre. :)

    SvaraRadera
  2. Då kör vi nog lite lika där Monica :-). Håller med dig om att det kan bli en förståelse och insikt för en del vad maten är "värd" och att man i och med det förstår att allt man stoppar i sig påverkar både vikt och hälsa.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...