onsdag 14 maj 2014

Lättlagad Rödbetssoppa - perfekt vid 5:2-detox



Ja är ju en riktigt sopp-o-holic. Älskar soppor! När jag två dagar i veckan kör mina detoxdagar (5:2-detox) är det verkligen perfekt med soppa, så då brukar jag passa på. Det som är så bra med soppa är att man kan ta lite av det man har hemma och få ihop det till en delikat måltid. Det var så den här soppan kom till. Och den kommer att tillagas flera gånger vill jag lova, för den var magnifik. Rödbetan är dessutom toppen vid detox då den hjälper till att rena levern. Att den sedan är fantastiskt god gör ju inte saken sämre.

Du behöver (2 port):
2 större eller 3 mindre rödbetor
½ rödlök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
4 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
½ dl kokosmjölk
salt och peppar
Till servering: grekisk yoghurt och rostade och saltade pumpakärnor

Gör så här:
Skala och hacka lök och vitlök. Stek upp någon minut i olivoljan. Skala rödbetorna och dela dem i mindre bitar. Lägg i kastrullen och häll på vatten samt smula över buljongtärningen. Låt koka upp och blanda sedan om. Koka ca 10 minuter tills rödbetorna har mjuknat. Mixa med stavmixer till en slät smet. Blanda ner kokosmjölken och smaka av med salt och peppar. Värm på om du vill ha soppan lite varmare.
Servera med en klick fet yoghurt och strössla över pumpakärnorna.

För dig som räknar kalorier (jag gör det inte), så är det cirka 150 kcal i en portion. Och du får en go och skön mättnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...