onsdag 17 december 2014

Kokoskola med ingefära och saffran


Så förbaskat god att jag inte ens hann slå in den i papper (så där pyssligt som man bör göra). Den gick åt ändå. Kokossockret ger en härlig kola-smak och saffran och ingefära ger en fin brytning.
Jag gillar att kolan är hyfsat mjuk och inte för hård. Du kan själv avgöra genom ett "kulprov" när du tycker den får lagom konsistens. Själv använde jag mig av termometer för att avgöra att kolan kokat tillräckligt bra. Den här satsen fick koka till 112 - 115 grader och jag tycker att den blev perfekt.
Det blir till att göra en till omgång innan jul och gömma undan den ;-).

Du behöver:
2 dl kokossocker
2 dl kokosmjölk
4 msk kokosfett
1 tsk torkad ingefära
1 påse (0,5 g) saffran

Gör så här:
Häll ner samtliga ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och blanda väl under tiden. Låt koka på medelvärme och rör om regelbundet. Hur länge kolan behöver koka beror på din kastrull (tjocklek, bottnens vidd etc.), så bäst är att kontrollera med hjälp av termometer. Runt 120 grader brukar rekommenderas, men då tycker jag kolan blir för hård.
Prova själv med kulprov - droppa en liten mängd kolasmet i en mugg med kallt vatten och se vilken konsistens kolan får. Min var klar vid 115 grader
Häll upp kolan på ett bakplåtspapper i lämplig form. Ställ kallt. Låt smeten stelna till och klipp sedan lagom stora bitar.
Om du hinner, slå in dem i smörpapper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...