måndag 25 maj 2015

Frukostmuffins - utan vete, mjölk eller socker



Ni som följer mig vet att jag har några kriterier för det jag ska äta och baka/laga. Dessa är:

  • Det ska vara gott!
  • Det ska vara snabblagat!
  • Det ska vara nyttigt!
  • Det ska vara vetefritt.
  • Det ska vara mjölkfritt.
  • Det ska vara sockerfritt.
Jag gillar att vara kreativ "i stunden" och se vad som finns hemma och göra något bra av det. Det var så dessa frukostmuffins kom till världen under helgen. Som vanligt var det principen:
  1. Ta några nyttiga ingredienser som finns hemma.
  2. Blanda ihop dem på enklast möjliga sätt.
  3. Tillaga snabbt och enkelt - helst ska det vara klart när disken är borta och kaffet är klart.
Dessa godingar uppfyller alla kriterier. Receptet får du här nedan, men jag uppmuntrar dig till att vara kreativ och våga experimentera med det du har hemma. Grunden är ägg och havregryn + mandelmjöl i dessa. Men givetvis går det att byta ut mot andra mjölsorter precis lika bra. Titta vad du har hemma i skåpen. 
Dessa är som sagt toppen till frukost, men funkar precis lika bra att packa med i picknick-korgen eller att ta med som ett bra mellanmål.

Till dessa, som blev tre medelstora muffins tog jag:
2 ägg
1 dl havregryn
½ dl mandelmjöl
2 msk krossade linfrön
2 msk osötat jordnötssmör
2 msk torkade tranbär
1 msk honung (kan uteslutas helt om du inte vill ha sötma i dina muffins)

Gör så här:
Knäck äggen i en bunke och rör ner övriga ingredienser. Blanda väl till en jämn smet.
Fördela i muffinsformar. Jag använde mig av formar av silikon i mediumstorlek. Använder du stora formar blir det lagom till två muffins.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 12 minuter.



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...