fredag 7 augusti 2015

Brist på saltsyra kan ligga bakom dina magproblem

Tacksamt när magen mår bra
Sedan jag var barn, redan när jag började lågstadiet, har jag av och till haft problem med magen. För det mesta har det varit ganska lugnt och den har fungerat som den ska, men mellan varven har jag känt av den på olika sätt.
Det började när jag gick i första klass. Jag fick jätteont i magen och var kraftigt illamående. Det ville inte ge sig, så till slut blev jag inlagd på sjukhus. Man hittade inga fel, utan trodde att det handlade om att jag var "nervös och orolig". Problemen gav med sig efter ett tag och tog inte fart igen förrän jag var i tonåren. Efter att en läkare förhört sig om hur jag mådde och klämt lite på magen konstaterade han att jag hade "stressmage" och jag fick Omeprazol utskrivet.
Det har jag sedan dess fått äta i perioder fram till för ett år sedan. Omeprazol är en medicin som minskar på magsyran (saltsyran).

Jag har dock aldrig riktigt förstått min "stressmage = magkatarr" eftersom den inte har betett sig som den borde. Jag har aldrig känt av sura uppstötningar, möjligtvis vid några tillfällen som höggravid. Inte heller har jag känt kopplingen mellan stress och smärta.
Jag har tagit mina Omeprazol när jag verkligen har behövt och då har de hjälpt. Men i första läget har jag försökt att äta bra och undvika sådant som kan förvärra smärtan.

Sedan ett par år tillbaka har problemen mer gått ner i tarmarna. Tarmarna har känts irriterade, det har svidit, gjort ont och magen  har svällt upp.
Jag har försökt klura ut vad de beror på.
Allergi? I sådana fall mot vad? Jag vet redan att jag är (var, har fått behandling, men det blir ett senare blogginlägg) allergisk mot vetemjöl och mjölkprotein. Vad mer kan det vara?
Har försökt leka detektiv och plockat bort och testat olika livsmedel, men inte sett några tydliga kopplingar.
Är det kanske en inflammation?
En kronisk tarmsjukdom?

Ja mycket luskande, provande och detektivarbete började jag se ett samband och ett mönster.
Kunde det vara så att det fanns ett samband mellan magkatarren och tarmarna?
För ett år sedan fick jag hjälp av familjens kinesiolog/homeopat som konstaterade att jag hade fått in bakterien Helicobacter Pylori i magen och burit på den i 40 år. Det stämde bra med att jag fick ont när jag gick i första klass. Bakterien medicinerades bort och sedan dess har jag inte känt av någon magkatarr alls. Det har istället varit tarmarna som bråkat.

Ju mer jag läste på om mage och tarmar och alla olika tillstånd och sjukdomar som man kan drabbas av så insåg jag att det verkade som att läkarna (det har varit flera genom åren!) hela tiden har ställt fel diagnos på mig.
Man har hela tiden sagt att det handlar om att jag producerar för mycket salt-/magsyra och att det var den som skapade problem. Men jag började misstänka att det kunde vara precis tvärt om - att jag hade för lite saltsyraproduktion.

Saltsyran finns i magsäcken som en del av magsaften tillsammans med vatten och enzymer (främst pepsin). Saltsyran gör att magsäckens innehåll blir surt för att pepsinet ska kunna fungera effektivt och framför allt kunna bryta ner protein. Saltsyran behövs för att maten ska kunna brytas ner ordentligt och även för att oskadliggöra bakterier och andra skadliga mikroorganismer.
Vid brist på saltsyra kan inte kroppen bryta ner födan ordentligt. Maten släpps ut för snabbt och är för obearbetad när den når tunntarmen. Då maten inte spjälkats sönder ordentligt får kroppen svårt att tillgodogöra sig alla näringsämnen och vitamin- och mineralbrister kan lätt uppstå.
Här har jag inte hittat några medicinska belägg ännu, men min tanke är att det inte är konstigt alls om födoämnesallergier uppstår (i mitt fall mot vete och mjölkprotein) då maten inte bearbetats tillräckligt och därmed kan skada tarmen och göra att innehåll läcker ut. Inte helt ologiskt, tänker jag.

Efter att ha läst på så mycket jag har kunnat under en tid, inte minst i Eva Bladhs's (Helhetshälsas) utomordentliga bok"Tarmen - din hälsa: med sjukdomslära" , så blev jag mer och mer övertygad om att jag aldrig haft för mycket saltsyra, utan precis tvärt om. Det stämmer så oerhört bra med hur jag genom åren har upplevt att min mage har fungerat... eller kanske snarare inte har fungerat.
Boken vill jag för övrigt varmt rekommendera till dig som antingen har magproblem själv eller jobbar med personer som har det.

Det jag nu har gjort under några veckor är att jag har tagit kosttillskott som hjälper kroppen att producera mer saltsyra och ytterligare ett som hjälper kroppen att bryta ner maten ytterligare.
Och helt fantastiskt! Magen har fungerat klockrent sedan jag började med detta.
Verkligen ett halleluja moment!
Jag har dessutom varit modig nog att under semestern testa på sådant som jag tidigare absolut inte har kunnat äta - glass och bakverk bland annat som innehåller både vete och mjölk. Inte ont eller några problem då heller. Nu är inte tanken att jag ska börja äta mat full med vete och mjölk, för det mår ingen bra av, men det är skönt att veta att jag kan i mindre mängder och vid väl valda tillfällen.

Och nu kan jag ju inte låta bli att undra hur många det finns där ute som fått samma feldiagnos som jag och som på grund av det inte blir av med problemen i mage och tarm.
Jag skulle gissa att det är en hel del, dessvärre.
Personer som, liksom jag, har blodgrupp A, har ofta för dålig saltsyraproduktion.
Det hör också till vanligheten att saltsyraproduktionen avtar ju äldre vi blir.

Har du krånglande mage/tarmar och har svårt att hitta en lösning på vad det är som gör att du får ont eller sväller upp när du äter? Det kan vara idé att prova tillskott av saltsyra under några dagar för att se om du får någon förbättring.
Några symptom som kan uppstå på grund av saltsyrabrist:

  • Svårt att kunna smälta fet eller proteinrik mat
  • Man känner sig ofta mätt och full i magen länge även om man inte ätit så mycket
  • Obestämda smärtor i trakten av magsäcken
  • Upplåsta och irriterade tarmar
  • Gaser
  • Förstoppning
  • Diarré på morgonen
  • Sura uppstötningar
  • Uppsvälld mage
  • Illamående
  • Candida


Själv är jag som alltid väldigt förtjust i och rekommenderar gärna produkter från Helhetshälsa som alltid är måna om att tillverka renast möjliga produkter.
Deras Digest hjälper kroppen att producera mer saltsyra.
Tabletterna ska tas tillsammans med måltid. Börja med en och se om det blir någon skillnad. Du kan gå upp till två tabletter per måltid om du känner att inte en räcker eller om du ska äta en stor måltid alternativt en svårsmält måltid (mycket protein och/eller fett).






Dessutom tar jag nu hjälp av Helazym som hjälper kroppen ytterligare att bryta ner framför allt proteiner till aminosyror. Den gör att kroppen lättare smälter maten och kan tillgodogöra sig viktiga näringsämnen bättre.
Även detta tillskott kan du börja med en tablett till varje måltid och gå upp till två om du känner att det behövs.





Men givetvis, vill jag tillägga är det viktigt att du har kontakt med läkare om du har problem med mage och tarm. Det kan vara mycket som "felar" och det är viktigt att du blir undersökt ordentligt om du har besvär som inte vill ge med sig. Om du redan är i kontakt med läkare angående din mage eller om du medicineras, så rådgör först med honom/henne innan du börjar med dessa tillskott - det gäller alla vitamin- och mineraltillskott.
Har du inga större problem, men misstänker att du ändå kan ha för låg saltsyraproduktion, så prova själv och känn efter vad du får för resultat. Om du får smärtor i magsäcken av Digest, så blir det för mycket saltsyra för dig. Kanske har du redan tillräckligt, eller så har du sår i magen som blir irriterade. Sluta då omgående med produkten.

Du kan också göra en enkel test hemma för att se om din mage producerar tillräckligt med saltsyra.
På morgonen blandar du ner 1 tsk bikarbonat i ett halvt glas vatten och dricker det på fastande mage. Bikarbonatet reagerar med saltsyran i magsäcken. Om det finns för lite saltsyra uteblir reaktionen. Finns det tillräckligt kommer du att rapa bikarbonat en liten stund.


Jag har som sagt blivit hjälpt av dessa produkter och tycker att det är helt fantastiskt.
Prova gärna och berätta hur det går för dig!

Läs mer:

14 kommentarer:

  1. Superb Ulrika! Tack för informationen, ska genast pröva och även sprida detta.
    Malou

    SvaraRadera
    Svar
    1. behöver du ett lån? Maila oss remy.credit111@gmail.com
      Maila oss remy.credit111@gmail.com
      Hej Hur mår du idag?? Behöver du ett brådskande lån nu inom de närmaste 6 - 12timmarna nu utan stress eller fördröjning REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag ger vi ut lån på 2% ränta maila oss nu för dina brådskande lån
      Maila oss vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
      Maila oss remy.credit111@gmail.com
      Vi har ett lån till dig
      VI HAR SNABBA LÅN TILL DIG ALLA BELOPP DU BEHÖVER vi erbjuder alla typer av lån kom och få ditt lån hos oss inom 6 till 12 timmar lån finns på ditt bakkonto

      REMY.INC

      Radera
  2. Intressant läsning! Jag har också haft problem med magen sedan jag var liten och gjort diverse undersökningar utan resultat... Sedan två år har jag problem med magkatarr som omeprazol hjälper mot. Men så fort jag slutar kommer det snabbt tillbaka. Nu berättade min mamma att när jag var ungdom var där en homeopat som hade sagt att jag hade för lite magsyra! Och nu plötsligt trillar allt på plats... Lite frustrerande att mamma inte påmint mig om detta under alla år! Nu väntar jag på remiss till gastroskopi och ska ta upp detta då. Min kusin är dessutom osteopat och bad mig göra bikarbonatestet och sa att hon kunde hjälpa mig. Ser äntligen ljuset i tunneln! Att ha problem med magen är verkligen jobbigt för psyket också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att du har precis samma problem som jag. Om man har ätit Omeprazol och särskilt under längre perioder, så behövs en "nedtrappning" för att kroppen ska komma igång med den egna produktionen. Jag håller tummarma för att du får en väl fungerande mage igen.

      Radera
  3. Hej! Har lite samma problem som du beskriver. Hur fick du reda på att du bär på helicobacter pylori??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanne! Det var en homeopat/kinesiolog som konstaterade det efter undersökning.

      Radera
  4. Hej Ulrika! Jag misstänker också brist på saltsyra och undrar om du vet ifall man kan kickstarta igång den egna produktionen genom att ta tillskott av t ex Digest? Behöver du äta dessa regelbundet för att magen inte ska krångla eller har du fått ordning på den? Ska göra bikarbonat-testet imorgon bitti och sedan prova med ÄCV/citron innan måltider för att se om det blir bättre med ballongmagen. Tacksam för svar, ha det gott! Mvh Veronica ��

    SvaraRadera
  5. Va skönt att läsa om någon som beskriver det man själv känner. På vårdcentralen ser de helt frågande ut när jag säger att jag tror jag har för lite magsyra, men jag fick inga andra förslag på vad orsaken är till mina problem.
    Jag provar nu att ta Digest vid måltid och känner att magen blir bättre. jag är dock osäker på hur mycket jag ska ta. Tar bara en kapsel vid lunch och middag. Känns lugnt i magen efteråt och jag slipper vakna med magsmärtor på natten, men inte helt bra. Kan man ta även till frukost?
    På burken står 2 gånger dagligen. Hur vet man så att det inte blir för mycket.
    Mvh Margareta

    SvaraRadera
  6. Jag läste en kommentar online från en Los Angeles-baserad journalist avslöjar hur hon hittar en verklig kärlekspartner (mannen) 2 månader efter att hennes ex-pojkvän bröt upp med henne, med hjälp av en Love spellcaster.
    Jag skickar ett e-postmeddelande för att kontakta samma Dr.Oduduwa eftersom jag har dessa kraftfulla avsikter att saker kommer att fungera för mig, jag trodde att vittnesmål är verkliga livet bevisar. Jag insåg att det här skulle vara bra att dela här eftersom jag vet att det kommer att inspirera andra också.
    Så tur för mig att jag stötte på oduduwa e-postkontakt i ett blogginlägg. I dag vittnar jag med glädje och lycka till världen ... detta är ett av de mest glada ögonblicken i mitt liv. Oduduwa den storslagna kärleks-stavningen, startade en trollformel för mina räkning för att återfå min ex-man med sin trollformel och magi.
    Jag är gift i över 6 år och det var så fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter en skilsmässa, vi blev uppdelade för 3 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek.
    Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa längre ... jag ville bara att han skulle älska mig för alltid. idag lever vi båda lyckligt tillsammans. Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek (åtminstone så är det som det känns).
    Jag är glad och tacksam för den här stora mannen. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att detta också fungerar för dig, 100% säker.
    kontakta Dr.Oduduwa för brådskande hjälp för att fixa ditt trasiga äktenskap via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    han har befogenheter att lösa följande relationsfrågor;
    * Love Spells Win-Back Ex-älskare
    * Magi för framgång och marknadsföring
    * lycklig charm - BUSINESS STAR
    * avdelningar - SKYDDSHOOK
    * förbannelse upplösning
    * andlig rening
    * fertilitetsmagi - FRUITS OF WOMEN
    * dekret magi, STAV LOTTERI & VIN-SPEL STAV
    Att läsa artiklar på internet hjälper verkligen mycket med att ge en snabb och brådskande lösning på livsproblem.
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Jag är här för att hjälpa dig lösa dina andliga och fysiska problem med hjälp av de förfäder krafter som jag verkligen ärvt från min farfar. Jag kan hjälpa dig att återförenas med ditt ex, återställa dina äktenskapsproblem, bota för HIV {AIDS} och alla typer av sjukdomar, jag kan också hjälpa dig att återfå din förlorade älskare och också kassera följande stavningar som skilsmässa, äktenskapspell, bindande staveform, sluta med fusk, skyddsform, hämnd och dödsstava. Du kan kontakta min e-post idag via: okosunhomeofsolution@gmail.com eller whatsapp +2348159058141

    SvaraRadera
  8. DU BEHÖVER LÅN Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2% EMIAL: (remy.credit111@gmail.com) Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag heter karlsson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com Gud välsigne dig, herr REMY FINK

    SvaraRadera
  9. Hej Ulrika jag har blodgrupp 0+ och jag har aldrig sura uppstötningar eller halsbränna, fast läkarna såg jag hade en rodnad på tolvfingertarmen kallad för duodenit. Jag vet inte vad det är. jag fick även slaskdiagnosen ibs. Men selleri och gurka stöttar ju magsyran så när jag gjorde gurkjuice och drack så hoppade magen igång å jag fick gå på toa. Annars har jag svårt att gå på toa som jag ska. Dom säger ju att blodgrupp 0 ska ha så mycket magsyra det tror jag inte på. Dom flesta med blodgrupp 0 har jodbrist och problem med sköldkörteln och är känslig mot laktos och gluten. Vet du duodenit är för nåt? och om man inte har halsbränna sura uppstötningar visst kan det betyda man har för lite magsyra?

    SvaraRadera
  10. behöver du ett lån? Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Hej Hur mår du idag?? Behöver du ett brådskande lån nu inom de närmaste 6 - 12timmarna nu utan stress eller fördröjning REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag ger vi ut lån på 2% ränta maila oss nu för dina brådskande lån
    Maila oss vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig
    VI HAR SNABBA LÅN TILL DIG ALLA BELOPP DU BEHÖVER vi erbjuder alla typer av lån kom och få ditt lån hos oss inom 6 till 12 timmar lån finns på ditt bakkonto

    REMY.INC












    behöver du ett lån? Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Hej Hur mår du idag?? Behöver du ett brådskande lån nu inom de närmaste 6 - 12timmarna nu utan stress eller fördröjning REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag ger vi ut lån på 2% ränta maila oss nu för dina brådskande lån
    Maila oss vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig
    VI HAR SNABBA LÅN TILL DIG ALLA BELOPP DU BEHÖVER vi erbjuder alla typer av lån kom och få ditt lån hos oss inom 6 till 12 timmar lån finns på ditt bakkonto

    REMY.INC

    SvaraRadera
  11. Hur jag fick ett lån från Christy Walton Finance, har hamnat i händerna på bedrägerier tills jag träffar den här trogna långivaren som gav mig ett lån på 50 000 kronor nu tror jag att det fortfarande finns riktiga långivare online, här är e-postmeddelandet (christywalton355@gmail.com) hos långivaren om du är i behov av ekonomisk hjälp kan du kontakta honom för hjälp: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...