måndag 3 augusti 2015

Fibersirap - sötning som gör gott för magen


Vi gillar ju sötsaker. Faktum är att vi är designade för att uppskatta sött. En kvarleva från när de söta som fanns i vår omgivning bestod av en handfull bär eller om vi hade tur ett äpple eller annan frukt (som då inte var långt så när lika sött som de sorter vi har drivit fram och äter idag). Hittade vi honung var det lika med en guldgruva. De söta gav snabb energi och påstås också vara en av anledningarna till att vi fått en jämförelsevis välutvecklad hjärna.
Men som jag har skrivit om tidigare, så är det inte bra för oss att äta för mycket sött.
Och idag är det verkligen för lätt att det blir för mycket. Allt sött är väldigt sött och det finns dessutom i ett aldrig sinande överflöd. Sötsaker är idag inte sällanmat som de borde vara.

Hur mycket sött vi tolererar är olika.
Om du känner att det triggar ditt sötsug eller om ditt humör och/eller din energi åker berg-och-dalbana, så bör du vara försiktig och framför allt äta sådant som höjer blodsockret långsamt - långsamma kolhydrater.

Ett på svenska marknaden nytt sötningsmedel är Fibersirap.
Det är samma typ av sötning som finns i de populär Questbarsen. En sötning som ger mycket lite kolhydrater tack vara att de innehåller resistenta kolhydrater som inte kan tas upp av kroppen: 5 - 6 g kolhydrater per 100g.
Nu är ju jag till naturen skeptisk av mig när det gäller nyheter, och framför allt inom det här områden. Men jag vill också ge det mesta en chans, vilket jag har gjort nu under en period.
Och jag måste säga att jag har blivit förvånad.
Jag har en krånglig mage som är känslig för mycket. Den reagerar ofta på sötningsmedel och jag var beredd på att det skulle bli så nu också. Men faktum är att det blev precis tvärt om med Fibersirapen. Magen blev lugnare och mådde bättre.

Jag ska berätta lite mer om vad Fibersirap är och hur det kan komma sig att den faktiskt kan förbättra både vår mag- och tandhälsa.
Fibersirap tillverkas av icke- genmodifierad majsstärkelse.
Den går under namnet IMO (isomalto-oligosaccharide) som är en växtbaserad prebiotisk fiber. Prebiotikan hjälper till att skapa en god miljö för magens alla probiotiska bakterier - de bakterier som behövs för en god maghälsa och som faktiskt ligger till grunden för mer än 70% av immunförsvaret.
Till skillnad från andra sötningsmedel är IMO mindre gasbildande, men man bör inte äta mer än 30g/dag. Här är vi olika känsliga, så det viktiga är att känna själv hur magen reagerar.
En annan fördel är att IMO har visat sig kunna motverka karies - med andra ord kan vi äta sötsaker för att INTE få hål i tänderna ;-).

Jag har som sagt använt mig av Fibersirap under ca en månads tid. Det finns två sorter:

Clear - som är helt ren och som sötar upp till 60 % jämför med vanligt socker. Rådet är att använda kompletterande sötning med stevia eller annan sötning. Jag tycker att de 60 % sötning som denna ger är precis lagom och har nöjt mig med det. En stor favorit är att använda denna till att söta mina Frukostmuffins. Där är den verkligen toppen! Ger en lätt och mjuk sötma och en bra start för mage och tarm. Smakar supergott! Perfekt även för dig som vill göra dina egna hälsosamma bars eller vid alla bakning som ersättning för socker/sirap.

Gold - som innehåller en liten mängd maltextrakt och lite stevia. Smaken är sötare och påminner om honung eller agavesirap - lite knäckig. Väldigt god att använda på samma sätt som honung - ringla över yoghurten, glassen exempelvis. Även god i olika typer av bakverk. Denna är sötare, så passa på att minska ner på mängden ;-).

Fibersirap är inte något naturligt "sötningsundermedel" som gör att vi kan äta obegränsat av sötsaker och endast få en massa hälsoeffekter. Men av de erfarenheter jag fått av att ha testat den på olika sätt så är det en perfekt ersättning till socker och andra sötningsmedel och kan till och med få din mage att må bättre.
Använd det med förstånd och måtta och du kan njuta av sötsaker och till och med få en glad mage på köpet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...