onsdag 17 februari 2016

Morotskakor - försvinnande goda (utan vete, socker eller mjölk)


Visste du att man kan göra en massa godsaker av grönsaker och rotfrukter? Här till exempel har jag kokt morot som bas i dessa godbitar. Morotskaka känner vi ju till sedan tidigare och morot är ju tacksamt att ha i bakverk i och med att den ger sötma. Dessutom innehåller moroten en massan nyttiga fibrer och vitamin A (karoten).
Som vanligt när jag bakar är fokus att det ska vara:
1. Gott
2. Nyttigt

3. Snabbakat
Och så är även fallet här. Jag är ingen "finlirare" i köket. Du som vill göra perfekt jämna och runda kakor kan säkert åstadkomma det också ;-).

Du behöver:
3 morötter
2 dl riven kokos
3 ägg
6 färska dadlar
1 tsk vaniljpulver
2 msk chiafrön

Gör så här:

  1. Skala morötterna och skär dem i slantar. Koka i osaltat vatten tills de blir mjuka. Låt svalna.
  2. Lägg de avsvalnade morötterna i en matberedare och lägg ner de övriga ingredienserna.
  3. Mixa ihop så att alla ingredienser blandas väl.
  4. Klicka sedan ut kakorna på bakplåtpappersklädd plåt.
  5. Grädda i ugnen enligt följande:
    15 minuter i 200 grader
    10 minuter i 150 grader
    20 minuter i 100 grader med ugnsluckan lite öppen (jag satte en träslev emellan)
    vänd sedan kakorna upp och ner och grädda ytterligare
    20 minuter i 100 grader.

4 kommentarer:

  1. Kan man byta ut chiafröna mot något annat, eller utesluta dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kicki! Du kan utesluta helt om du vill eller byta mot något annat du tror kan passa. Jag lade till dem för att få lite mer protein och omega-3, men de är inte nödvändiga i receptet.

      Radera
  2. 15 minuter i 200 grader och 10 minuter i 150 grader. Lite konstigt tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Hej "Anonym"!
    Jag har angivit de gradantal och tider som jag själv använde. Syftet är att låta kakorna "torka" i ugnen och därför valde jag att successivt sänka gradantalet och mot slutet ha ugnsluckan öppen. Du kan prova med andra grader och temperaturer om du tycker att detta känns konstigt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...