fredag 26 augusti 2016

Är du matstressad?!?!?!



Vad är bra att äta, egentligen?
Ena dagen får vi höra att en viss typ av livmedel eller en viss typ av diet är toppen för oss. Sedan går det några månader och nya rön dyker upp.
Vi måste ta hänsyn till kolhydraterna. Ska man äta dem överhuvudtaget? Blir man inte bara tjock av dem? Orkar man träna om man inte äter kolhydrater?
Vi måste ta hänsyn till fettet. Ja men det är väl inte något man ska äta för mycket av? Visst bör man undvika allt fett? Eller i varje fall de härdade fetterna. Vad är egentligen härdade fetter?
Och proteinerna då? De är väl viktigast av allt om man ska bli mätt, gå ner i vikt och bygga muskler? Eller är det inte bra längre att äta så mycket protein? Blir det en belastning?

Och sedan har vi alla tillsatsämnen, konsistensgivare, smakförstärkare och andra så kallade E-nummer i ingredienslistorna. De är väl rent livsfarliga allihop? Eller finns det några som är bra? Hur gör man för att undvika dem? De verkar ju finnas i allt man köper.
Socker ska vi inte tala om. Det är rena giftet. Och nu är det inte bra med agavesirap heller. Eller kokossocker. Eller konstgjorda sötningsmedel. Eller vänta nu! En ny studie visar att socker inte alls är farligt. Det är köttet som vi blir feta av. Hur tänker vi nu?
Gluten är rena döden och komjölk likaså.
Ris innehåller arsenik.
Chips innehåller akrylamid.
Fisk innehåller tungmetaller.
Frukt och grönsaker innehåller bekämpningsmedel.
Kött innehåller antibiotika.
Och listan kan fortsättas..... men jag stoppar där.

Vi får ofta ta del av "larmrapporter" i media. Deras uppdrag är att skapa uppmärksamhet så de drar sig inte för att skriva uppseendeväckande rubriker. Och fokus i artiklarna är ofta väldigt inriktade på en liten detalj och inte på en helhet.
Många gånger hänvisar de till ny forskning och studier.
När det gäller forskning så är den alltid begränsad. Det finns alltid faktorier som "styr", inte minst vem det är som betalar för forskningen. Inte sällan ligger det vinstintressen av företag, fabrikanter, livsmedels- eller läkemedelstillverkar bakom.

Vi har all olika, unika behov och preferenser. Vi mår bra av olika sorts mat. Vi mår dåligt av annan. En del tycker vi smakar gott. Annat faller oss inte alls i smaken.
Jag försöker vara ganska tydligt med att jag inte följer någon specifik kosthållning eller diet. Jag väljer sådan mat som jag vet att jag mår som bäst av. Ibland väljer jag också att äta sådant som inte är "hälsokost" utan bara för att det är gott. Då blir jag ofta ifrågasatt.
- Jasså?!?!? Jag trodde inte du åt sånt!
Eller potatis som jag har ätit i alla år och fortsatt äta, trots att det ansågs som rena dödssynden att äta när LCHF var som "störst".
- Va?!?!? Äter du potatis?!?!? Det är ju inte bra!
Ja, jag äter potatis, kanske en gång i veckan, eller två. Jag tycker att det smakar gott och jag har inte märk något negativt av det.

Många jag möter som kostrådgivare och hälsocoach är jätteförvirrade när det gäller maten och känner att de inte vet vad de ska äta. De har fått så många olika råd av omgivningen och från media. Alla har en åsikt om vad som ska ätas och vad som absolut ska låtas bli, så de är helt förvirrade. Och stressade.
De känner att vad de än äter, så blir det fel.
Och det kan jag säga att den matstressen som uppstår då många gånger är minst lika illa som att välja att medvetet äta något onyttigt då och då. Eller snarare mer illa.
För när vi lever i stress fungerar varken matsmältning, fettförbränning eller näringsupptag som det ska. Och då spelar det inte någon roll vad vi äter för vi får ändå inte i oss den näring vi behöver eller förbränner maten som vi ska.

Nej, bättre då att försöka ha ett lite mer avslappnat förhållande till maten du äter.
Tänk på att alla larmrapporter vi läser om i media ofta är väldigt generaliserande. Skriver man om att det finns ett farligt ämne (i pytteliten mängd i ett livsmedel, vilket innebär att du kanske måste äta 20 kilo om dagen för att hamna i riskzonen) i ett livsmedel, så har man inte tagit hänsyn till att det kanske finns 10 andra ämnen som är supernyttiga för dig och kanske till och med helt neutraliserar det negativa ämnet.
Det handlar också om hur ofta du äter livsmedlet. Gör du det någon gång då och då så är det troligtvis inte någon fara. Äter du det flera gånger om dagen kanske du ska fundera på att byta ut det vid några tillfällen

Se till att bli din egen expert på hur du mår av maten du äter.
Skaffa dig ett avslappnat och kravlöst förhållande till maten.
Var nyfiken på hur DU reagerar - fysiskt och psykiskt.
Njut av det du äter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...