torsdag 4 augusti 2016

Boktips - Matmyten: Vetenskapen om vad vi äter och hur det påverkar oss av Tim Spector


Vad ska vi äta?!?!?!
Ja den frågan kanske dyker upp strax före lunch eller middag när det är dags att laga till den kommande måltiden. Men det är också en fråga som personer som är intresserade av kost och hälsa ställer sig allt mer ofta.
För "nya dieter" dyker upp med jämna mellanrum - eller kanske snarare gamla som "pimpas" lite och presenteras i ny förpackning.
Och larmrapporterna duggar tätt i media. Det varnas för all från tungmetaller till tillsatsämnen eller kolhydrater. Och det som är farligt ena veckan behöver inte nödvändigtvis vara farligt nästa....
Så VAD ska vi äta?!?!?

Som kostrådgivare tycker jag givetvis att det är riktigt spännande, men också frustrerande att följa trender, de senaste forskningsresultaten och sociala medier. För vilken är egentligen sanningen? Eller rättare sagt, finns det någon sanning?
Genom åren har jag kommit fram till att det sistnämnda är det närmaste svaret på frågan vi kan komma. Det finns garanterat INTE EN SANNING, det är snarare flera.

Tim Spector som har skrivit boken Matmyten: Vetenskapen om vad vi äter och hur det påverkar oss är professor vid King's College i London och forskar sedan många år om hur gener, livsmiljö och livsstil påverkar vår hälsa och vår vikt. Han har genom åren genomfört en hel del koststudier själv och har inför denna bok tagit del av en stor mängd forskning som andra har genomför världen över.
Spectors stora intresseområde och vad som också blir fokus i den här summeringen av alla studier som gåtts igenom är MIKROBER. Mikrober är en för ögat icke synlig organism och handlar i det här fallet främst om de bakterier som finns både i och utanför vår kropp och som gör att förutsättningarna för att våra tarmar ska kunna sköta sitt jobb blir så bra som möjligt. Dessa mikrober är livsviktiga för oss och faktum är att vi består procentuellt av fler mikrober än av våra mänskliga celler. Det låter ju helt sjukt! Men i och med att vi kan påverka beståndet av våra mikrober, så innebär det också att vi med deras hjälp kan påverka vår hälsa och utveckling. Spännande tanke....

Spector går i boken igenom flera olika tankar, teorier och dieter och jag blir så glad när jag märker att han delar mina tankar här. Det finns INTE EN DIET SOM PASSAR ALLA. Vi har olika ursprung, vanor, uppväxt arvsanlag och inte minst olika typer av mikrober, vilket gör att vi mår bra av olika typer av mat.
Han är liksom jag nyfiken på det som kallas för "Den franska paradoxen", vilket innebär att man undrar hur det kan komma sig att fransmännen kan vara så smala och ha så lite problem med hjärt- och kärlsjukdomar som de har, trots att de lever på feta ostar, baguetter, rödvin och röker mycket. Enligt övrig forskning och jämfört med andra länder borde de vara åtminstone lönnfeta, ha lungcancer och hjärtproblem i betydligt större utsträckning än andra delar av världen - men det är snarare tvärt om.
Det Spector kommer fram till och flera med honom är att de återigen handlar om mikrober - de goda bakterierna som finns i våra tarmar och hjälper oss att bryta ner maten, hålla igång förbränningen och få oss att fungera optimalt. Det fransmännen gör helt rätt är att de göder sina mikrober med franska dessertostar (innehåller nyttiga mögel-mikrober), dricker rödvin som är gynnsamt för mikroberna och sannolikt också att de i likhet med de så kallade Blå zonerna äter och njuter av sin mat långsamt och i goda vänners lag.

Boken innehåller mycket intressant läsning som jag tror att även de som inte är sådana "kostnördar" som jag är uppskattar. Spector skriver lättsamt och roande, så boken är lätt att ta sig igenom.
Jag inspirerades under min läsning att i lite större utsträckning än tidigare äta den typ av kost som han förespråkar som den bästa för våra mikrober i tarmarna. Så under de senaste veckorna har jag fokuserat extra på:

  • Fiberrik mat. Framför allt grönsaker och gärna till alla måltider. Fibrer ger bra grogrund för alla mikrober och gynnar den goda bakterietillväxten. Annat som är nyttigt är fullkornsprodukter, baljväxter, nötter och frön.
  • Möjliga ostar. Allehanda dessertostar har fått förgylla mina dagar i mer eller mindre utsträckning.
  • Fet yoghurt. Grekisk eller turkisk yoghurt (eller annan fet yoghurt) med en fetthalt på mins 10% är bra för mage och tarm.
  • Mjölksyrade grönsaker. Det står inte något om det i boken, men jag vet sedan tidigare att det är guld för tarmfloran.
  • Mörk choklad. Ett par bitar mörk 70%-ig choklad till kaffet varje dag.
  • Rödvin. Förespråkas av Spector, men har inte hunnits med att drickas av mig, ännu.
  • Fasta. Dagar med mindre eller ingen föda har positiva effekter på tarmfloran och jag fortsätter som tidigare med min 5:2-detox.
Det vi ska vara försiktiga med och som inte är bra för våra mikrober och tarmar är:
  • Antibiotika
  • Konserveringsmedel
  • Socker
  • Skräpmat
Precis som jag brukar säga så klarar vi av en del "skräp" om vi i grunden har en bra kosthållning vilket i det här fallet gör att vi har en bra bakterieflora i tarmen som snabbt kan ta hand om ovälkomna besökare. 

Nu har jag som sagt tidigare en bra grund med mycket grönsaker, men då jag har varit intolerant mot mjölkprotein sedan ett par år, så har jag inte ätit vanlig yoghurt från ko och inte heller ätit dessertost annat än av get- eller fårmjölk. Men jag kände nu att jag ville testa, och döm om min förvåning när jag inte märker av några problem med tarmarna alls. Troligtvis har jag byggt upp tarmfloran så pass bra nu att jag klarar att bryta ner mjölkproteinet igen (det är lättare att bryta ner mjölkprotein i syrade produkter.
Jag har under dessa drygt två veckor som jag testat denna "diet" inte heller haft behovet att äta enzymtabletter för matsmältningen i samma utsträckning som tidigare.
Överlag har mina tarmar varit mycket lugnare.
Jag ser det som ett bra tecken och fortsätter att äta lite yoghurt ibland samt njuter av goda ostar.
Något annat som Spector förespråkar är variation i kosten. Han hänvisar hela tiden till Medelhavskosten, som i många studier visat sig ha stora hälsofördelar. Helt enkelt låter det som en sund kosthållning som är lätt att variera och är lätt att njuta av.
Det låter både sunt och hållbart. 

Är du intresserad av att få tips på recept och annat, så fortsätt hålla koll här på bloggen där jag kommer att dela med mig.
Är du sugen på att läsa boken själv, så kan du beställa ditt eget exemplar HÄR.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...