måndag 22 augusti 2016

Byt kroppsmissnöje mot kroppskärlek och nå dina hälso- och viktmål

Oljemålning av Akeseli Gallen-Kallela


Det är få människor som jag har träffat som svarar ja på frågan:
- Tycker du om (alternativt älskar) du din egen kropp?
Vad svara DU?

De flesta börjar direkt muttra något om gropar i låren, kärlekshandtag eller hängande bröst.

Men faktiskt har ju inte det svaret något som helst att göra med frågan. Den har inte med utseende att göra utan med vad man har för känsla för den egna kroppen. För GIVETVIS kan vi tycka om våra kroppar även om de har bristningar, gäddhäng eller enligt oss för bred bak.

I många år har jag jobbat med både min egen hälsa (ett ständigt pågående, och för mig positivt och givande arbete) och andras och mycket handlar om kombinationen hälsa och viktnedgång. Dessa två behöver inte nödvändigtvis hänga ihop, men gör det ofta.
Dels äter vi många gånger av psykologiska orsaker, och att vi är missnöjda med vårt utseende kan vara en av dem. Dels så ökar risken för ohälsa markant om vi är överviktiga.
MEN, det stora felet vi gör är att vi tänker oss att vi ska börja tycka om våra kroppar först när det ser ut som vi önskar = efter viktnedgång och träning till önskad toppform. Och där är det sällan någon som blir nöjd. 
Varför?
För att vi har orimligt höga krav på oss själva.
För att vi inte inser vilken tid och kraft det tar att träna en kropp till den form vi önskar.
För att vi inte inser att vi inte är 20 år längre.
För att.... ja, det kan finnas många anledningar.

Är vi missnöjda med våra kroppar och vill förändra vikten och förbättra hälsan så jobbar vi ur ett negativt perspektiv. Det är då mycket lättare att vi straffar oss själva och tycker ändå sämre om oss när det inte går som vi har planerat.
Och tro mig, det kommer inte alltid att gå enligt plan eller önskemål....

Vi behöver helt enkelt börja i andra änden. Börja "bakifrån" ;-).
Vi behöver börja med att tycka om och uppskatta oss själva där vi är och befinner oss i livet. Inte trots en massa skavanker, motgångar osv. utan just tack vare dem.
Vi behöver börja med att tycka om oss själva och våra kroppar - avsett den form/status/skick de befinner sig i. Först därefter kommer vi att märka att det är så oerhört mycket lättare att jobba med vår hälsa och om det behövs även vår vikt.

Med utgångspunkten att din kropp är (välj så många förslag som möjligt nedan eller fyll på med egna:

  • Vacker
  • Stark
  • Smidig
  • Fantastiskt
  • Underbar
  • Unik
  • Strålande
  • Flexibel
  • Magisk
  • Enastående
  • Beundransvärd
... så kommer det att vara så mycket lättare att hjälpa den på vägen mot ett ännu mer hälsosamt och om önskat/behövt slankare liv.

Jag har studerat (och utövat) konst i flera år tidigare. När jag gick en designutbildning i Uppsala skulle vi måla kroki (efter nakenmodell) och jag minns hur oerhört genant det var de första gångerna att titta på en annan människas nakna kropp. Jag minns också att vår lärare inte kunde förstå hur de flesta av oss hade så dålig koll på proportionerna och hur resultatet blev. Sanningen var att vi var flera som var nybörjare och som kände oss lite obekväma. Vi vågade helt enkelt inte titta så noga utan ritade lite mer på måfå. Så som vi trodde att modellen skulle se ut. Det blev ju inte alltid så bra förståeligt nog.
Med åren blev jag så klart mer van och tillslut var det det mest naturliga att studera en naken kropp. Jag tittade efter färgskiftningar, veck, skuggningar, ytor, struktur och former. Och jag fascinerades över hur vacker en människokropp är. ALLA människokroppar. Då hade vi nakenmodeller av skiftande ålder och karaktär ska jag inflika. Allt från äldre damer/herrar (pensionärer sedan länge) till en ung manlig elitsoldat.
Kanske borde vi titta mer på konsten för att lära oss att se skönheten både i andras och den egna kroppen?
Det är så lätta att granska med kritiska ögon. Och det är så dumt och onödigt.

Vad kan DU göra nu direkt för att börja se din kropp ur ett positivt perspektiv?
Vilka tankar behöver du tänka och hur behöver du "tala till dig själv"?

Ett tips! Det kan vara så enkelt att du bara bestämmer dig för att du SKA börja ge din kropp den kärlek och den respekt den förtjänar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...