onsdag 3 augusti 2016

Citronkladdkaka utan vetemjöl och ägg



Kladdkaka är ju gott. Det tror jag de flesta är överens om. Alla vi som gillar choklad håller nog med. Fördelen med kladdkaka är att den går att variera i det oändliga. En googling på "kladdkaka" gav hela 1 270 000 resultat!!!
Men ibland blir det kladdiga och chokladiga lite för "bastant" och det är gott med något som är fräschare i smaken. Samtidigt som man fortfarande vill ha det där krämiga och söta.... Ja, ni förstår dilemmat.
Blev därför supersugen på att testa en för mig ny variant av kladdkaka som jag hittade inne hos PT-Fia: Citronkladdkaka. Dock innehöll hennes recept både vetemjöl och ägg samt ganska mycket socker. Eftersom jag är allergisk mot vetemjöl och min äldsta dotter mot ägg så vill jag experimentera fram en egen variant som vi båda kan äta.
Det här blev resultatet och det blev en halleluja-upplevelse för smaklökarna vill jag lova. Den var god som nybakad (avsvalnad), men den var ännu godare dagen efter. Så mitt tips är baka dagen före...

Socker och sötning är ett kapitel för sig, och något jag tänker återkomma till vid ett blogginlägg lite längre fram. Här valde jag att söta med socker (ekologiskt), men minska ner på mängden. Faktiskt tror jag att det går att minska ändå mer då det söta tillsammans med citronsmaken ändå ger en underbar smak. Vill du välja någon annan typ av sötning, så går det givetvis bra.
Jag tänker dock att det här är njut-mat och sådant äter man inte ofta eller i stora mängder, så då spelar inte sötningen så stor roll. Det är värre om det är i stora mängder och ofta...

Du behöver:
2 msk krossade linfrön + 5 msk vatten
160 g smör
1 citron + skal (eko är definitivt att föredra när även skalet ska användas)
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl Lailas Mjölmix Majsbaserad (gul förpackning). Du som tål kan använda vanligt vetemjöl, men minska då ner till 1½ dl, eller så provar du någon egen mjölmix som du tror kan fungera. En kladdkaka är som bekant svår att misslyckas med.

Gör så här:

  1. Först ska du göra "äggen" som här ersätts med krossade linfrön och vatten. Blanda de krossade linfröna med vatten och låt stå och svälla minst 10 minuter.
  2. Smält smöret i en kastrull och låt svalna.
  3. Tvätta av citronen och riv det gula på skalet fint (undvik det vita som gärna blir beskt i smaken).
  4. Dela citronen och kläm ut saften.
  5. Rör ihop linfröblandningen med sockret. Häll i citronskal och citronsaft.
  6. Blanda mjölet med vaniljsocker och häll det i smeten.. 
  7. Häll sedan ner smöret och blanda ordentligt.
  8. Häll upp i en smord springform.
  9. Grädda i 150 grader i ca 20 - 30 minuter. Se till så att kanterna har blivit lite fasta medan kakans centrum ska vara löst.
  10. Låt svalna innan du äter och förvara gärna i kylskåp till dagen efter.
Servera gärna hallon till och lite visp- eller kokosgrädde om du gillar det.
Dag nummer två pudrade jag lite lakritspulver över kakan och det blev underbart gott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...