måndag 1 augusti 2016

Kikärtspannkakor - gott och nyttigt alternativ till frukost, lunch eller dessert


Pannkakor på kikärtsmjöl är jätteenkelt att göra och enligt mig ett både nyttigare och godare alternativ till traditionella pannkakor på vete. Kikärtsmjölet är rikt på protein och ger en god och nötaktig smak. I dessa behövs inte heller något ägg, vilket är bra för min dotter och andra som är allergiska  mot just ägg.
Kikärtsmjöl finns att köpa på hälsokosten eller i välsorterade livsmedelsbutiker. Jag använde mig av Biofoods ekologiska kikärtsmjöl som du kan beställa HÄR på Bodystore.
Kikärtsmjöl kan du även använda till bakning, i grönsaksbiffar och falafel. Supergott och ger bra energiinnehåll.

Till 4 medelstora pannkakor (ca 15 cm i diameter) behöver du:
1 ½ dl kikärtsmjöl
1 msk maizenamjöl
½ tsk salt
½ tsk bakpulver
1 krm gurkmeja
2 dl vatten
olivolja eller kokosolja i stekpannan

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienserna ordentligt. Häll sedan ner vattnet och vispa till en jämn och fin smet.
Värm stekpannan med lite olja och stek sedan pannkakorna på medelstark värme så att de får lite färg och blir genomgräddade. Det går ganska snabbt, så håll koll.

Till pannkakor serverar du det du gillar. Jag fyllde två av mina med salladsblad och gurka och en med färskost från Oatley (påMackan), kanel, blåbär och lite Fibersirap Gold.
Beroende på vad du fyller dem med passar de till både frukost, lunch eller dessert. För att inte tala om perfekt picknick mat.
Jag väljer att ha gurkmeja i mina pannkakor. Det är inte ett krav, men ger en härligt gyllene färg och nyttiga antiinflammatoriska egenskaper.
Du kan välja annan smaksättning om du vill: kanel, chaikrydda, brödkrydda, örter eller vad du gillar. Våga experimentera!


2 kommentarer:

  1. Spännande! Ska testa detta recept vid tillfälle. Måste man ha maizenamjöl eller kan man hoppa över det, tro?

    SvaraRadera
  2. Kul att du inspireras Agneta! Maizenamjölet (eller majsmjölet) bidrar med lite stärkelse som håller ihop pannkakorna och att de bättre håller ihop. Det är mycket möjligt att det fungerar även utan. Det går alltid att prova. Berätta gärna vad du tycker när du har testat dem. Smaklig spis!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...