fredag 5 augusti 2016

Ulrikas avokado- och morotssallad med ädelost


Som jag skrev i gårdagens blogginlägg har jag de senaste veckorna fokuserat på att äta så bra som möjligt för mina små mikrober i tarmarna. Allt enligt en sammanställning av den senaste forskningen av Tim Spector i hans bok Matmyten: vetenskapen om vad vi äter och hur det påverkar oss.

I en sammanställning av alla viktig forskning kring mat och hälsa från decennier tillbaka pekar allt på att de flesta av oss mår som bäst om vi äter en kost som liknar den man äter runt Medelhavet - Medelhavskosten . Det innebär fokus på grönsaker vilket ger mycket fibrer. Kött fågel och fisk bör vi se mer som tillbehör än som huvudrätt. Det passar mig perfekt som bygger min kosthållning runt grönsaker och baljväxter, men som inte är vegetarian rakt av utan kan njuta av en bit kött ibland - även om jag föredrar fisk och fågel.

Allt handlar om att vi ska gynna våra mikrober i tarmarna så att alla goda bakterier får ett fäste och kan hjälpa vår matsmältning, förbränning och hälsa. Bakterierna trivs och frodas som bäst när de får mycket fibrer. Det är bra att variera sin föda, men en god bas och speciellt nyttigt för tarmarna är:

  1. Grönsaker
  2. Fet yoghurt
  3. Lagrade dessertostar
  4. Nötter och frön
  5. Olivolja
  6. Syrade grönsaker
  7. Fullkornsprodukter¨
  8. Rött vin
  9. Mörk choklad
  10. Kaffe
Jag har inga problem med något av ovanstående - tvärtom! Det kan vara rödvinet då som jag inte är så duktig på att dricka....
En bra tumregel är att försöka äta grönsaker till varje måltid. Så varför inte äta en sallad till frukost?
Det var med det i åtanke som jag gjorde denna fantastiskt goda avokado- och morotssallad med ädelost. Den kommer lagas fler gånger kan jag lova. Smakkombinationen blev magiskt god.

Du behöver:
1 mogen avokado
1 liten morot
en liten bit ädelost
ca 10 cashewnötter eller valnötter
olivolja
gurkmeja
flingsalt

Gör så här:
  1. Dela avokadon på mitten och ta ut kärnan. Skär försiktigt avokadon i skivor medan skalet sitter kvar. Gröp sedan ur med sked och lägg de färdiga skivorna på ett fat.
  2. Skala moroten och fortsätt skära tunna strimlor med hjälp av skalaren. Lägg skivorna på tallriken.
  3. Smula ädelosten över avokado och morot.
  4. Ringla olivolja generöst över.
  5. Krydda med gurkmejan och smula flingsaltet.
  6. Lägg till sist på nötterna.
Prova gärna denna goda sallad och låt mig veta vad du tycker!
Om du inte vill laga sallad till frukost, så kan du istället ta en bit morot, några buketter broccoli, några salladsblad eller någon annan grönsak du gillar vid sidan om övrig frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...