måndag 5 september 2016

Så tycker 100 män (och 100 kvinnor) om sina kroppar


För några veckor sedan frågade jag 100 kvinnor i en enkät om vad de tyckte om sina kroppar. Du kan läsa det blogginlägget HÄR.
Och sedan blev jag nyfiken. Vad skulle 100 män svara på exakt samma frågor? Skulle det bli någon skillnad. Jag måste erkänna att min förutfattade mening var att männen skulle ha mer kropps-självförtroende.
Att få 100 kvinnor att svara på fem frågor om vad det tycker om sin kropp tog via sociala medier mindre än en timme. Att göra samma sak med män tog en dryg vecka och då fick jag vara ganska "påstridig". Men alla 100 har svara på enkäten av egen vilka och helt anonymt.
Jag börjar med att presentera resultaten från männens enkät:


  1.  Är du nöjd med din kropp?
    19 % svarar Ja självklart
    59 % svarar Den är ok
    22 % svarar Nej, det är jag inte
  2. Vad tänker du när du står naken framför en spegel?
    16 % svarar Jag känner mig nöjd och stolt över hur jag ser ut
    65 % svarar Jag tycker att det finns det som är positivt och annat som inte är så bra
    6 % svarar Jag ställer mig aldrig naken framför en spegel
  3. Tycker du att din kropp ser bra ut med hänsyn till din ålder?
    42 % svarar Absolut
    42 % svarar Ganska
    16 % svarar Nej
  4. Om du känner dig missnöjd med din kropp, vad är det som gör att du känner så?
    30 % svarar Jag känner mig inte missnöjd
    37 % svarar Jag är för tjock
    30 % svarar Jag är för otränad
    3 % övriga svar: Svårt att bli av med bukfettet, Börjar bli tunnhårig, Jag är rätt nöjd
  5. Vad skulle du vilja förändra/förbättra med din kropp?
    11 % svarar Ingenting, jag är nöjd
    22 % svarar Jag skulle vilja bli smalare
    62 % svarar Jag skulle vilja bli mer vältränad
    1 % svarar Jag skulle vilja se yngre ut
    1 % svarar Jag skulle vilja bli kraftigare
    3 % övriga svar: Vvv (?), Bli av med bukfettet, Kombination av vältränad och yngre
Det här är en inte helt vetenskapligt genomför enkät som är tänkt att ge en fingervisning om vad män i det här fallet och kvinnor i tidigare undersökning har för tankar om sin kropp. Via enkäten får vi inte redan på ålder, hälsostatus, träning och andra faktorer som självklart kan vara avgörande. Dock tycker jag ändå att det är intressant att se hur svarsbilden ser ut.
Resultatet från männens enkät ser ut ungefär som jag hade förväntat mig. Möjligtvis hade jag trott på en lite större nöjdhet än vad resultatet visade.
Men det spännande blir nu när vi jämför svaren - blått för män och rött för kvinnor (jag vet, super-köns-stereotypiskt):

  1.  Är du nöjd med din kropp?
    19 %  -  14%  svarar Ja självklart
    59 %  -  52 %  svarar Den är ok
    22 %  -  34 %  svarar Nej, det är jag inte
  2. Vad tänker du när du står naken framför en spegel?
    16 %   -  11%  svarar Jag känner mig nöjd och stolt över hur jag ser ut
    65 %  - 61 %  svarar Jag tycker att det finns det som är positivt och annat som inte är så bra
    6 %  -  5%  svarar Jag ställer mig aldrig naken framför en spegel
  3. Tycker du att din kropp ser bra ut med hänsyn till din ålder?
    42 %  - 34 %  svarar Absolut
    42 %  -  37%  svarar Ganska
    16 %  - 29 %  svarar Nej
  4. Om du känner dig missnöjd med din kropp, vad är det som gör att du känner så?
    30 %  -  10 % svarar Jag känner mig inte missnöjd
    37 %  -  39 % svarar Jag är för tjock
    30 %  -  35 %  svarar Jag är för otränad
    3 % övriga svar: Svårt att bli av med bukfettet, Börjar bli tunnhårig, Jag är rätt nöjd
    16 % övriga svar:  Jag har en skada som har gett en permanent funktionsnedsättning, Mammamagen som är kvar, jobbar på att gilla läget. Mycket lös hud och häng pga viktop. Jag väger för mycket och är otränad. Skinnet hänger. Både tjock och otränad. Mycket åderbrock och fula bristningar, kraftiga, svullna ben mm mm mm listan kan göras lång. Allt är fint utom bukomfånget. Hur kroppen har förändrats efter graviditeter. Degig mage. Skulle vilja vara mer vältränad och mindre fett på vissa ställen, Bebismage. Lite för mycket leverfläckar och hår. Fult kejsarsnitt (25 år sedan) som läkt fel. Jag har bristningar här och där. Jag har värk, känner mig svag och väger för mycket.
  5. Vad skulle du vilja förändra/förbättra med din kropp?
    11 %  -  6 % svarar Ingenting, jag är nöjd
    22 %  -  31 %  svarar Jag skulle vilja bli smalare
    62 %  -  49% svarar Jag skulle vilja bli mer vältränad
    1 %  -   1 % svarar Jag skulle vilja se yngre ut
    1 %  -  0 % svarar Jag skulle vilja bli kraftigare
    3 % övriga svar: Vvv (?), Bli av med bukfettet, Kombination av vältränad och yngre
    13 % övriga svar: Önskade att all min träning av det skadade benet ledde till bättre rörlighet. Operera bort allt häng samt förstora brösten. Smalare och vältränad. Jag skulle vilja bli smalare, mer vältränad, byta ut mina ben helt enkelt. Mer vältränad, smalare, se yngre ut. Skulle vilja vara mindre och mer vältränad. Få bort bebismagen. Jag gillar att tona vissa delar, mage och armar. Bysten. Möjligen göra något åt det fula ärret. Må bättre och vara nöjd med din kropp. En lättare kropp utan smärta och mer styrka och smidighet.

Så hur kan vi summera detta? Jo denna enkät visar ändå att männen generellt är mer nöjda med sina kroppars utseende. Män som är helt nöjda med sin kropp eller tycker att den är ok uppgår till 78 %. De som är missnöjda är 22 %. För kvinnorna gäller att nöjda med sin kropp eller tycker den är ok uppgår till totalt 66  % och missnöjda är hela 34 %. Det är ändå en ganska stor skillnad.

Det största missnöjet både för män och kvinnor är att man anser sig vara för tjock. Både män och kvinnor anger också att den förändring de i störst utsträckning önskar är att bli mer vältränade.
Och det är ju positivt ur den aspekten att ALLA faktiskt kan bli mer vältränade jämfört med hur status är nu - bara vi börjar träna. Problemet är nog istället att vi många gånger har alldeles för högt ställda och orealistiska mål som vi inte orkar nå upp till.

Oavsett om vi är män eller kvinnor så läggs det alldeles för mycket energi på att fokusera på saker man är missnöjd med i sitt utseende. Det är min åsikt.
Ibland får vi liksom nog och tänker att vi minsann ska träna eller banta oss smala, snygga och attraktiva och utgår då från ett "missnöjes-perspektiv". Vi nästan "straffar" oss själva genom hårda träningspass och att späka oss med pulverdieter eller andra konstigheter. Resultaten brukar inte heller bli så lysande eftersom våra förväntningar är orimliga och då vi gör det ur ett mer eller mindre självdestruktivt perspektiv.
Bäst är att börja tvärt om.

Börja med att känna glädje, tacksamhet och stolthet över den kropp du har. Som är så fantastiskt på så många olika sätt. Som varde dag 24/7 jobbar för att du ska fungera optimalt.
Brukar du skänka en tacksamhetens tanke till din kropp för det?
Kanske är det dags!!!
Om du börjar med att känna glädje, stolthet och tacksamhet och utifrån det bestämmer dig för att jobb med och inte mot din kropp för att ta hand om den på bästa möjliga sätt - då kommer du att få helt andra resultat. Jag lovar.

Body & Mind Revolution kommer du att kunna läsa mer om framöver här hos mig. Det handlar om just det. Att börja med det positiva och sedan fylla på med ändå mer positivt för att ta hand om dig.
Häng med för en spännande höst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...