måndag 24 oktober 2016

Känner du dig trött och orkeslös? Du kan behöva tillskott av järn och B12.


Känner du dig trött och orkeslös? Slut på energi?
Kanske en trötthet som du inte kan förklara, för du tycker att du tar hand om dig på ett bra sätt - sover tillräckligt och äter bra?
Du kan behöva fylla på dina förråd av B12 och järn.


Jag har själv känt just denna forma av tilltagande trötthet ända sedan i somras. En trötthet som inte går att vila sig ifrån. Jag har själv misstänkt brist på B12 och järn.
Om vi inte får i oss tillräckligt med järn (som vi får från maten vi äter), så minskar mängden röda blodkroppar och det gör att kroppen inte syresätts tillräckligt. Resultatet blir att vi känner oss trötta och orkeslösa. Järnrik mat är framför allt kött, fisk, ägg och gröna bladgrönsaker.
Det är betydligt vanligare att kvinnor drabbas av järnbrist och då ofta i samband med menstruation, graviditet och amning.


B12 behövs också för att kroppen ska kunna bilda de röda blodkropparna. Även B12 ska vi normalt få i oss tillräckligt av genom maten - framför allt kött, inälvsmat, ägg och mejeriprodukter. Den som är vegetarian riskerar att få i sig för lite. Det kan också finnas andra faktorer som gör att trots att du äter tillräckligt med B12 via kosten så kan inte kroppen tillgodogöra sig vitaminet.
Antingen kan man  sakna det viktiga proteinet IF (Inre Faktorn) som bildas i magsäcken och som gör att kroppen kan utvinna B12 korrekt.
Personer som har opererat tarmar eller magsäck kan också förlora förmågan att ta upp B12 via maten och likaså personer som har låg produktion av saltsyra i magsäcken.
Vid sådana tillstånd behövs ofta regelbundna injektioner eller höga doser av B12 i tablettform.


Järnbrist och brist på B12 är de vanligaste näringsbristerna i Sverige.
Om du är osäker på om du har järnbrist eller låga förråd av B12 i din kropp, så kan du gå till läkare för att ta prover. Det är dock inte alltid som dessa prover visar på ett korrekt resultat.
När jag kontrollerade mig hos läkare hade jag bra nivåer av både järn och B12.
När jag istället gick till en näringsterapeut konstaterades att jag behövde fylla på med både järn och B12 - precis som jag själv trodde.


Helhetshälsa har som vanligt produkter som är bra och rena.
Jag fyller nu på med Järnsaft som är en välsmakande saft 
 på olika bär, örter, järnsulfat och andra nyttigheter som ger tillskott av järn, flera viktiga B-vitaminer samt vitamin C som ökar järnupptaget. Samt Järn Optimal som innehåller järnglukonat, järncitrat och järnglycinat (179 % av RDI).

Jag börjar dock misstänka att min kropp inte förmår att tillgodogöra sig B12 som den borde - troligtvis på grund av att jag har dåligt med saltsyra i magen. Då blir nästa steg att försöka övertyga läkaren om att jag behöver injektioner av B12 - trots att de inte kan se att jag har någon brist.
Min teori är att de i ett blodprov inte går att se någon brist eftersom jag sedan flera månader har tagit tillskott av B12 och att det därför går att mäta i blodet. Men det når inte ut till levern där de ska lagras, så förrådet där är tomt.
Vi får väl se hur det går med det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...