onsdag 18 januari 2017

Sockerfri Cupcake på palsternacka med smak av äpple och mango


De flesta av oss har utrymme för att äta mer grönsaker och rotfrukter. Jag älskar när jag kan smyga ner grönsaker, rotfrukter eller bönor när jag bakar eller gör desserter. Snacka om att kunna njuta med extra gott samvete.
I denna cupcake har jag utgått från riven palsternacka. Faktum är att just palsternacka användes för att söta bröd och bakverk tidigare innan sockerbetan började odlas hos oss. Så det är inte alldeles "galet" att ha den som bas. Förutom att den ger ett bättre näringsvärde och fiberinnehåll, så ger den också en sötma.
Jag valde också att tillsätta ett ekologisk mos på äpple och mango (från Urtekram) för god smak och rätt konsistens. Du kan givetvis välja att smaksätta med något annat om du föredrar det. Våga experimentera!

Jag valde att göra dessa äggfria då vi har äggallergiker i familjen. Det går givetvis att istället för chia-äggen använda vanliga ägg istället om du föredrar det.

Glasyren gjorde jag av Philadelphia färskost som jag blandade med Sukrin melis - florsocker i form av ett sötningsmedel som är gjort av Erythritol, en sockeralkohol som är naturlig och som inte skadar tänderna.
Vill du inte ha glasyr på, så går det givetvis att servera som vanliga muffins också.

Du behöver (till 12 st):
1 medelstor palsternacka
2 dl havregryn
1 dl rismjöl
2 tsk bakpulver
2 st chia-ägg: 2 msk chiafrön som krossats i mortel och sedan blandats med 6 msk vatten. Låt stå ca                         10 minuter
1 dl Äppel- och mangomos från Urtekram
4 msk Fibersirap Gold 
1 dl havremjölk (eller annan mjölk)
4 msk kokosolja

Till glasyren:
150 g Philadelhipa färskost
ca 2 dl Surkin melis
1 tsk citronsaft

Gör så här:

  1. Krossa chiafröna i en mortel och häll på vattnet så att det bildas en gelé.
  2. Skala palsternackan och riv den fint. 
  3. Blanda ihop havregryn, rismjöl och bakpulver.
  4. Häll ner palsternackan i gryn- och mjölblandningen.
  5. Blanda ner moset, Fibersirap Gold, havremjölk och kokosoljan. Rör om ordentligt.
  6. Blanda till sist ner chiaäggen (eller de vanliga äggen) och rör tills du får en jämn och fin smet.
  7. Fördela i muffinsformar.
  8. Grädda mitt i ugn i 200 grader ca 30 minuter.
  9. Blanda med gaffel ihop färskosten med Sukrin melis så att det blir en slät smet. Se till att det blir en lagom fast konsistens och reglera med mängden Sukrin melis. Blanda till sist ner citronsaften.
  10. När muffinsen är färdiggräddade låter du dem svalna helt innan du bred ur glasyren på dem.
  11. Dekorera gärna med något fin och ätbart - jag valde torkade granatäppelkärnor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...