onsdag 15 februari 2017

Ananasvatten - en bra start på dagen, inte minst för magen



Min nya favoritdryck på morgonen är ett glas vatten med ananas som jag intar på fastande mage. I flera år har citronvatten varit min favorit, men nu har det definitivt fått konkurrens av ananasdrycken.
Att starta dagen med ananasvatten har flera hälsofördelar - förutom att det är vansinnigt gott, förstås.
Här är några av dem:

  1. Är inflammationshämmande. Ananas innehåller ämnet bromelain som har antiinflammatoriska egenskaper. Inte minst en känslig mage/tarm kan få hjälp av bromelain då slemhinnorna får möjlighet att läka. Även inflammation på grund av skada eller mer kroniska inflammationer såsom till exempel artrit kan bli bättre tack vare bromelain.
    Bromelainet hjälper även till med att bryta ner protein, vilket kan vara en god hjälp för dem med känsliga magar.
  2. Balanserar sköldkörteln. Tack vare innehållet av jod som sköldkörteln behöver för optimal funktion.
  3. Detoxar levern. Ananas innehåller antioxidanter och enzymer som hjälper bland annat lever och tarmar med att bli av med tungmetaller och andra belastningar.
  4. Ökar metabolismen. Tack vare innehållet av vitamin B1 (Tiamin) som har en förmåga att omvandla kolhydrater till energi. Ananasens höga fiberinnehåll hjälper också till att hålla dig mätt och belåten längre. Fibrerna blir dessutom bra mat för de goda bakterierna i tarmen vilket stärker immunförsvaret..
Det finns en hel del andra hälsofrämjande effekter av ananas och ananasvatten att läsa på nätet. Några av dem i korthet: cancerhämmande, vätskebalanserande, reducerar plack på tänderna, förbättrar synen mm. mm.

Enkelt är det att "tillreda" också. Jag brukar använda mig av fryst ananas då det är smidigt. Jag tar på kvällen fram några bitar och lägger i ett glas som jag sedan fyller med vattnet. Sedan ställer jag in glaset i kylskåpet och tar fram på morgonen. Jag låter det bli rumstempererat och sedan dricker jag upp vattnet och tuggar i mig de goda ananasbitarna.
Jag som har en känslig mage och lätt reagerar på mat som jag inte tål har märkt att magen och tarmarna har blivit betydligt mer "stabila" sedan jag började med min nya morgondryck.
Så ett bra tips för dig med känslig mage.
Eller bara för att det både är så himla gott och nyttigt på en och samma gång.


1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...