onsdag 1 mars 2017

Ge Syn 2017 till Zanzibar - del 1


Så har jag då äntligen tillbringat en vecka på Zanzibar tillsammans med personal från Specsavers. Det blev en resa med minnen för livet och upplevelser som jag alltid kommer att bära med mig i mitt hjärta.
Jag vill gärna dela med mig av denna helt fantastiska upplevelse till er och kommer att göra det under några blogginlägg här den närmaste veckan.

VI BÖRJAR FRÅN BÖRJAN
Hela äventyret började en dag i höstas då min man plockade fram några gamla glasögon från ett skåp och undrade hur vi skulle sopsortera dem.
Jag svarade att han inte skulle lämna in dem på Återbruket utan att vi istället skulle lämna in dem till Specsavers som brukar ha insamlingar för att ta med glasögonen till Afrika.
Jag tänkte inte så mycket mer på det, men bara några timmar senare när jag scrollade igenom Instagram hittade jag ett sponsrat inlägg från Specsavers om just insamlingen till välgörenhetsprojektet Ge Syn. Där stod om tävlingen Årets Glasögonbärare och att vinnaren skulle få åka med till Tanzania för att dela ut de insamlade glasögonen.
Jag skämtade med min man och sa:
- Jag åker ner och lämnar dem själv!
Aldrig i mitt liv hade jag väl trott att jag skulle gå och vinna hela tävlingen.
Men nu blev det så och jag är så oerhört tacksam över det.
Så tusen, tusen tack alla ni som röstade på mig och till juryn som valde mig som finalist och sedan vinnare!

PROJEKTET GE SYN
Specsavers har under flera år arbetat med projektet Ge Syn där man samlat in glasögon från svenskar och sedan åkt ned med dem till Tanzania. Optiker och assistenter har varit med på resan, gjort synundersökningar och på bästa möjliga sätt försökt matcha de insamlade glasögonen med behoven hos de som sökt hjälp.
Du kan läsa mer om projektet och Specsavers arbete HÄR.
Insamling av glasögon sker hela året med har ett tydligt fokus under september till november.
De som vill kan fylla i sina kontaktuppgifter när de lämnar in bågarna och får sedan ett mejl eller sms med bild på den nya glasögonbäraren efter överlämnandet.

SÅ BAR DET IVÄG
Lördagen den 18 februari var det så dags att flyga iväg tillsammans med resten av teamet från Specsavers för att dela ut de insamlade glasögonen. I år bar det av till Zanzibar, en paradisö utanför Tanzanias kust som hör till Tanzania, men som styrs av en egen regering.
Första flygturen gick från Arlanda och till Istanbul.
Från Istanbul bar det sedan av till Dar er Salaam.
Sista sträckan från Dar es Salaam till Zanzibar skedde med ett chartrat plan. Vi fick veta att vi hade alldeles för mycket bagage med oss och planet var både litet och gammalt.
Med lätt panik klämde vi ihop oss i det lilla planet och tittade förskrämda på piloten som inte riktigt verkade ha koll på kontrollpanelen och några blinkande lampor där.
Men upp i luften kom vi och flygresan över till Zanzibar tog bara 20 minuter. Vi kom alla helskinnade fram.




Att flyga in över paradisön Zanzibar och se det sagolikt vackra, kritvita stränderna var mäktigt.

KENDWA ROCKS
Vi bussades till strandhotellet Kendwa Rocks som ligger på norra delen av ön. Det var ett av de allra första hotellen i detta område. I år firar man 20-års jubileum. Nu ligger det dessutom ytterligare ett stort antal hotell i närheten.
På Kendwa Rocks bor man i någon av deras mysiga rum/hyddor med olika afrikanska teman direkt på eller i nära anslutning till stranden.



FÖRSTA DAGEN
Efter att har varit på resande fot i ganska precis ett dygn var det skönt att få vila en dag innan det var dags att börja jobba på Eye Campen. Vi tillbringade första dagen på stranden, i solen, under parasollen och i det underbara havet.
Solen stod rakt upp på himlen och värmen var intensiv. Det var solskyddsfaktor 50 som gällde.



En god middag på hotellets restaurang fick avsluta kvällen innan vi alla trötta och förväntansfulla gick och lade oss. Vi såg alla fram emot morgondagen då det var dags att åka till Eye Camp i Stonetown för att göra det vi kommit dit för att göra - dela ut glasögon till behövande.

Fortsättning följer.....






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...