tisdag 18 april 2017

Måste kost och träning alltid innebära prestation?!?!?!?



Att äta bra mat i rätt mängd och att röra oss i vardagen och träna är om inte livsviktigt, så i varje fall definitivt förutsättningar för att vi ska kunna må så bra som möjligt.
Vad vi behöver äta och hur vi behöver träna finns det så klart variationer på och många faktorer att ta hänsyn till.
Ett problem som jag känner bara ökar i och med att vi idag är så duktiga på att dela med oss via sociala medier är att det inte bara handlar om att inspirera och inspireras. För väldigt många blir både maten och träningen en prestation. Det räcker inte med det "normala", utan gränserna måste hela tiden tänjas - annars duger vi inte (tror vi). Vi tävlar både mot oss själva och vi tävlar mot alla andra.
Idag känns det liksom futtigt att säga att man lufsade runt 2,5 km i motionsspåret i gamla joggingbrallor när kollegorna precis bokat in sig på sitt 7:e maratonlopp.

Varifrån kommer pressen på att prestera och utmana sig själv hela tiden?
Det varierar givetvis, men jag tror att det i de flesta fall handlar om en press inifrån var och en själv.
Vi jämför oss med andra och vill inte vara sämre.
Vill leva hälsosamt och må bra och vi vill visa för omvärlden att vi gör det. Att vi hänger med. Att vi har koll. Att vi är någon att räkna med. Vi är självklart minst lika hälsosamma som alla andra. Helst lite mer.

Det vi först och främst måste inse är att vi både fysisk och psykiskt är väldigt olika.
En del människor mår bra och klarar av att köra intensiva gympass nästan varje dag i veckan. Andra mår toppen av att utmana kroppen under långlopp.
Men inte alla.
Vi är olika. Fysisk. Psykiskt. Och vi har helt olika förutsättningar och möjligheter i våra liv.

Om jag tar mig själv som exempel.
Säg att jag bestämmer mig för att komma i toppform.
Det är lätt att inspireras av härliga träningsbilder på nätet på snygga tjejer i de senaste träningsplaggen med magrutor och biceps perfekt tonade. För att inte tala om den perfekt pumpade rumpan!!!
Kan jag uppnå det?
Ja, det kan jag säkert! Eller kanske snarare till viss del.
Det är nämligen några faktorer som jag behöver ta hänsyn till:
  1. Åldern. De flesta av de härliga träningsbilderna som dyker upp i mitt flöde på Instagram och Facebook är på tjejer i 25-års åldern. Jag är ju nästan dubbelt så gammal.... Jag är övertygad om att jag kan träna upp min kropp rejält, men jag kan rimligtvis inte förvänta mig att se ut som en 25-åring. Men det behöver inte betyda att jag inte kan beundra dessa tjejer för både hur de ser ut och vad de presterar. De är många gånger så galet duktiga och kämpar verkligen för att komma dit de är.
  2. Fysiken. Jag älskar att röra på mig. Inget får mig att må så dåligt och bli trött och seg som när jag tvingas vara stilla under längre stunder. Jag behöver få röra på mig. MEN, jag mår inte bra av alltför högintensiv träning där jag pressar kroppen. Det har aldrig varit något för mig. Jag blir sjuk och sönderstressad. Jag älskar att springa, men jag måste lyssna in min egen kropps rymt. Den kan vara olika från en dag till en annan. Vissa dagar är det lugnt lufsande som gäller. Andra kan kroppen uppskatta att få springa fort. Men det är kroppen som måste få bestämma. Inte jag. Gör jag våld på det blir jag sjuk.
  3. Tiden. Jag har inte tid att gå till gymmet varje dag. Mitt liv ser inte just nu ut så att jag kan prioritera träning i så stor utsträckning. Det innebär att jag inte rimligtvis kan tänka att jag ska bli lika vältränad som någon som har tiden att vara på gymmet i snitt kanske 10 timmar i veckan. Men det innebär inte heller att jag inte har tid att träna och lika gärna kan strunta i det. Jag måste lägga det på en nivå som passar mitt liv just nu. Och jag måste också vara nöjd med det. Något annat finns inte.
  4. Lusten. Även om jag tycker väldigt mycket om att röra på mig och träna, så finns det så mycket annat jag också vill göra och uppleva. Jag väljer att lämna plats till det också för att må bra - till både kropp och själ.
Jag kommer i kontakt med många kvinnor som vill leva hälsosamt med hjälp av kost och träning. Alldeles för många av dem har alldeles för höga krav på sig själv och på sin träningsprestation. De känner sig otillräckliga. Samtidigt berättar de om hur mycket de har i sina liv. Hur höga kraven är på många plan och hur stressade de känner sig. Men bara de kommer i form och lever hälsosamt, så kommer nog alla pusselbitar att falla på plats....
Att vara kvinna och över 30 innebär förändringar på många plan i livet. Både fysiskt och psykiskt.
Hormonnivåerna börjar förändras naturligt runt 35-års åldern och lägger man till ett mer eller mindre kravfyllt liv med jobb, familj, vänner och allt annat som är viktigt, så är det väldigt lätt att kroppen hamnar i en stressad obalans.
Aldrig någonsin har det varit så vanligt med problem med sköldkörteln, binjurar, östrogendominans och liknande. 
Väljer vi att på det pressa oss i någon förväntad toppform, att resa jorden runt för att bocka av maratonlopp i olika hörn eller kräver att vi ska klara de mest avancerade yoga-rörelserna, då får vi inte en kropp som är hälsosam. Tvärtom. Träning innebär alltid ett stresspåslag för kroppen. Något vi kan balansera upp med välförtjänt vila efteråt. Om vi nu tillåter det...

För mig är hälsa definitivt inte något jag förknippar med prestation.
Snarare tvärtom!
Hälsa är att lyssna in min kropp och dess behov.
Att göra det bästa för den.

Känner du att du tränar på en bra nivå? Att du mår bra av och blir stark både fysiskt och psykiskt? Då har du hittat en nivå som passar dig. Härligt!

Känner du däremot att det alltid är ett jagande med att hinna med alla pass som "borde göras"? Känner du att du blir tröttare och tröttare? Kanske blir du också ofta sjuk och/eller skadad? Börjar du tappa lusten och motivationen?
Prova då istället att träna utan några som helst prestationskrav.
Titta inte på klockan när du är ute och springer. Bara spring i en takt som känns skön för dig där och då. Bry dig heller inte om hur långt du springer. Bara hitta till det njutningsfulla.
Gå till gymmet och bara känn in vad kroppen skulle må bra av. Fixar du inte för dagen de vikter du normalt lyfter, så kör med lättare vikter och/eller färre repetitioner.
Press, stress och hälsa är inte någon bra kombination.
Faktiskt sämsta möjliga.
Se till att du ger din den form av träning som du mår bra av och som din kropp behöver.
Den kommer att tacka dig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...