tisdag 11 juli 2017

Vad ska vi äta för att må bra? Medical Medium ger svar 🍋🍌🌿🍒!


Det är inte utan att man blir förvirrad av alla råd, dieter, varningar och nya rön som ständigt dyker upp. När jag för 4 år sedan utbildade mig till kostrådgivare hade jag själv massor med frågor. Jag trodde att jag skulle hitta alla svar. Men så blev det inte.
Jag lärde mig självklart jättemycket och fick en bred och bra grund att stå på. Men, att kunna svara alla på frågan:
- Vad ska JAG äta för att må bra, bli frisk och/eller gå ner i vikt?
det kan jag definitivt inte på på rak arm. Dels har jag förstått att det är väldigt individuellt. Vi har olika behov. Dels är det så att vi idag inte besitter all den kunskap vi behöver för att förstå hur maten vi äter påverkar vår kroppar - framför allt inte på lång sikt. Vi har varken full kunskap om hur vår matsmältningsapparat fungerar, hur näringsämnen upptas eller i övrigt hur kroppen fungerar på alla plan. Inte heller vet vi till fullo vilka näringsämnen som behövs eller hur näringsstatus ser ut i våra livsmedel.
Jag fortsätter givetvis att läsa böcker om kost och hälsa, läsa artiklar och ta del av den senaste forskningen i hopp om att bli ännu klokare och att hitta svar.
Det kan summeras med: Ju mer jag lär mig desto mer inser jag att jag inte kan.

Många som kontaktat mig genom åren vill ha hjälp med att gå ner i vikt.
Men många behöver också få hjälp med sin hälsa där de tror att de kan bli hjälpta av kosten. Ofta handlar det om sjukdomar där vården inte har någon "riktig" diagnos eller där man helt enkelt inte vet riktigt hur de ska behandlas. Det handlar ofta om ont i mage och tarmar, värk i kroppen och i leder, trötthet, utmattning, hormoner i obalans och liknande symptom.
Många gånger har man också varit hos läkare och sökt hjälp med fått konstaterat att "värdena ser så bra ut" och att det med andra ord inte ligger några medicinska problem bakom (enligt vad de kan utläsa av provsvaren).. Man behöver bara ta det lite lugnare, så blir det bra snart. Men det blir det ju inte...

Sedan har vi alla dessa dieter och kosthållningar som varierar genom åren. Hur ska man tänka där?
Vilken kosthållning är egentligen den optimala för god hälsa och normal vikt?
Jag är ju av den åsikten att det nödvändigtvis inte finns bara en diet som passar alla utan att vi faktiskt kan ha lite olika behov. Jag företräder inte någon speciell diet, men uppmuntrar alltid till nedanstående:
  • Ät mycket frukt och grönsaker!
  • Undvik socker, vetemjöl, komjölksprodukter, härdade fetter och konstgjorda tillsatsämnen i maten.
  • Ät så naturlig mat som möjligt. Gärna hemlagad för att ha koll på innehållet.
Får några veckor sedan hittade jag av en slump när jag sökte information på nätet till Anthony William som kallar sig själv för Medical Medium. Han fångade mitt intresse direkt och jag läste allt jag kunde hitta på hemsida, Facebook, lyssnade på inspelade radioprogram och beställde också boken.
Williams berättar att han sedan fyra års ålder haft en daglig kontakt med en "ande" som han kallar Spirit. Spirit finns vid hans sida och berättar för honom vilka sjukdomsdiagnoser och problem personer han möte har.
Låter det konstigt?
Ja det är klart att det gör! Han berättar hela historien i boken. Nu är jag själv öppen för att det kan finnas saker i vår värld (och andra världar) som jag inte riktigt förstår, men det betyder inte att de inte existerar. Att ha ett öppet sinne underlättar 😉
När Williams sedan börjar förklara hur det kommer sig att det idag är så många, framför allt kvinnor, som mår så dåligt i allehanda sjukdomstillstånd och "diagnoser", så blir jag riktigt, riktigt intresserad. Jag och min familj har i många år tagit hjälp av alternativmedicinare när vi blivit sjuka. De förklaringar som Williams kommer med stämmer mycket bra överens med med de jag har lärt mig via de alternativa (kinesiologiska och homeopatiska) behandlingarna.
Det anmärkningsvärda är att den kunskap som William delar med sig av är kunskap som inte ännu är känd av våra forskare, läkare och vetenskapsmän. De har inte kommit så långt ännu att de kan dra dessa slutsatser. Därför behandlas många gånger våra åkommor på felaktigt sätt eftersom orsaken inte till fullo är känd.
Kort sagt handlar det inte om hormonella obalanser (som är lite på modet att hänvisa till) utan istället om framför allt virus och tungmetaller som lagrats i våra kroppar och som kan ställa till med så mycket.

Bäst av allt är att om vi hjälper våra kroppar att rensa ut det som överbelastar dem, så kommer vi också att kunna självläka. Utan massor med mediciner eller framtida men.
Några av de sjukdomstillstånd/åkommor som Williams beskriver orsaken till och berättar om hur de kan behandlas med hjälp av kosten är:
  • Klimakteriebesvär (inte alls grundat i hormonella obalanser som vi tar för givet)
  • Kroniskt trötthetssyndrom
  • MS
  • Reumatism
  • Sköldkörtelproblem
  • Diabetes
  • Candida
  • Migrän
  • Depression
  • PMS
Vad är det vi behöver göra då för att kunna läka, blir friska och må bra?
Ja det är väldigt enkelt egentligen. Vi behöver vända oss tillbaka till naturen och äta det vi är designade till att äta från början - frukt, grönsaker, kryddor och andra växter.
Enligt William är vi helt fel ute nu med en kost som till stora delar innehåller fett och protein.
Problemet enligt honom är att om vi bär på virus, bakterier, tungmetaller eller liknande, så får dessa näring av just fett och protein. Kosten göder alltså våra sjukdomstillstånd. Det är inte säkert att vi märker något direkt. Det kan ta år, ibland decennier. De virus vi bär på förändras med tiden samtidigt som vårt immunförsvar försvagas. Efter hand blir vi sjuka och får symptom som: trötthet, ont i magen, yrsel, värk, klåda, nedstämdhet, humörsvängningar, problem med blodsockret osv. osv.

Anthony William förespråkar framför allt frukt och bär. Här får vi i oss både en massa vitaminer, mineraler och antioxidanter. De har en förmåga att läka oss. Det är grunden i vår kost och för vår hälsa.
Optimalt är att börja med en 28 dagar lång helande detox för att rensa ut och stärka upp kroppen optimalt. Detoxen innebär fyra veckor med rawfood mat.
Därefter kan man äta "som vanligt". Eller med vissa restriktioner då för att fortsätta sin läkning. Läkningen kan ta allt från ett par månader till flera år beroende på vad det är som kroppen behöver läka ut.
Vi behöver inte vara veganer eller vegetarianer resten av livet. Om vi inte vill förstås! Det har många hälsofördelar. Williams menar att vi måste känna efter själva vad det är som vi mår bra av. En del behöver äta kött, fisk och fågel för att må bra. Basen bör dock vara frukten och grönsakerna.
Han höjer också ett varnade finger för några livsmedel som enligt honom gynnar virus, cancerceller och andra icke önskade tillstånd:
  • Majs i alla former
  • Soja
  • Rapsolja
  • Vitt socker (blir vi inte förvånade av)
  • Ägg
  • Komjölksprodukter
  • Fläsk
  • Odlad fisk
  • Gluten
  • Natriumglutamat och andra konstgjorda tillsatsämnen
  • Naturliga hormontillskott (och givetvis även kemiskt framställda)
  • Whey Vassle) protein
  • Fiskolja
Jag har nu kört detoxen i snart tre veckor. Perfekt att göra det så här under sommaren när det finns massor med härlig frukt, bär och grönsaker. Jag förstår efter att ha läst boken att jag har virus från tidigare sjukdomar i kroppen och att det med stor sannolikhet är det som börjar påverka mig nu.
För mig som älskar frukt och grönt är det inte besvärligt alls. Jag mår toppen och äter gott.
Jag kommer sedan fortsätta att äta extra mycket av de frukter och grönsaker som Williams rekommenderar för mig och även ta de tillskott som kan påskynda processen.
Ska bli mycket spännande att se vad detta kommer att leda till.
Jag kommer givetvis att dela med mig på vägen 😀👍.

Om det ligger någon sanning i detta, vilket jag tror att det gör. Då behöver vi tänka om vad gäller vår rädsla för kolhydrater. De naturliga socker som finns i frukt och grönt är INTE dåliga för oss, tvärt om.
Om vi har olika "mystiska" sjukdomstillstånd som våra läkare inte kan hjälpa oss med, så kan vi behöva vara försiktiga med fettet och proteinerna. Bye bye LCHF!

Vad är det då som gör att jag tror att just detta kan vara sant och riktigt och inte bara ännu en "kost-fluga"? Jo dels hur Williams förklarar orsakerna till vår ohälsa. Men också känns det så rimligt att vi efter årtionden av "kost-förvirring" och ökande ohälsa måste helt tänka om. Det känns inte som att vi är på rätt spår. Vi blir ju varken friskare eller smalare!
Det känns rimligt att vi behöver gå tillbaka till grunden och äta något som vi (människan) inte har lyckats förstöra och manipulera som vi har med mycket annat av det vi äter.
Men som alltid när det gäller kost och hälsa är det viktigt att du provar och utvärderar själv. Det är du som har de slutgiltiga svaren.

Blir du lika nyfiken på Anthony William aka. Medical Medium som jag blev? Då kan du läsa mer här:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...