måndag 1 januari 2018

Tack 2017!

2017 var ett speciellt år på många olika sätt.
Många vittnar om att det har varit ett turbulent och omskakande år. Många har också fått gå igenom riktigt svåra stunder - så där som det är i livet för oss i olika perioder.
När jag tänker tillbaka på hur mitt 2017 var så vill jag absolut hålla med om att det inneburit en viss typ av turbulens. Det har varit lärorikt och långt ifrån förutsägbart.

I januari började jag en ny anställning. En möjlighet och ett erbjudande dök upp som jag helt enkelt inte kunde missa. Jag hade inte planerat att byta jobb, men när möjligheten gavs tvekade jag inte. Så sedan slutet av januari arbetar jag som vägledare i Västerås stad på Förebyggarcentrum i projektet Chance2Change/PIMA  (Personlig Integrering Mot Arbete). Ett arbete med unga tjejer i åldern 18 - 25 som befinner sig i olika typer av utanförskap men som känner sig redo att ta sig vidare mot jobb eller studier. Ett utmanade jobb och ett fantastiskt jobb. Känner mig tacksam över att få vara en del i deras arbete vidare!

Zanzibars framtid

Mot slutet av februari fick jag vara med om mitt livs äventyr - en resa tillsammans med Specsavers där jag i egenskap av årets Glasögonbärare 2016 fick följa med till Zanzibar till Eye Camp och dela ut glasögon till behövande.
En sådan resa berör och man är definitivt inte samma människa efteråt.
Zanzibar i sig var så klart vidunderligt vackert. Mest givande och minnesvärt var ändå mötena med alla människor, framför allt kvinnor och barn, som behövde hjälp med att få glasögon utprovade. I ett fattigt land och under tuffa förhållanden är en bra syn ibland skillnaden mellan liv och död. Den som kan se kan också utbilda sig och har möjlighet att sköta om familj och hem eller sitt arbete. Utan tillräckligt bra syn kan du inte läsa och du kan ha svårt att klara de allra enklaste sysslorna i hemmet. Ett arbete kan vara omöjligt att klara av.

Barn från SOS Barnbyar fick hjälp med att prova ut glasögon

Några av de mest varma och arbetsintensiva dagarna i mitt liv fick jag uppleva där i den gamla skolan i Stone Town på Zanzibar. Mest fantastiskt var att uppleva hur barnen med riktigt dålig syn med rätt glasögon på faktiskt kunde se. Uttrycket i deras ansikte var helt oförglömligt!
Likaså några riktigt, riktigt gamla kvinnor som fick hjälp. Särskilt minns jag en mycket gammal kvinna som med krokig rygg och en varm blick som verkade ha någon form av "högra status". Kanske var hon någon form av medicinkvinna? Hon tog min hand och höll den länge medan hon tittade in i mina ögon och uttryckte sin tacksamhet. Den energin hon genom sin späda och skrynkliga hand sände över till mig var helt magisk. Kan inte förklara det på annat sätt än att hon på något vis förmedlade något till mig. Så häftigt!



Våren innebar mycket jobb men allt flöt på utan några större svårigheter eller utropstecken.
Under 2016 hade jag börjat känna av att energin tröt och att jag lättare blev sjuk (sämre immunförsvar) trots att jag tog hand om mig. Kände att det sakta men säkert blev bättre under 2017. Tillskott av B12 var min stora räddning och likaså av järn.
Under slutet av våren hittade jag av en slump till Anthony William/Medical Medium på nätet. Jag blev oerhört fascinerad av det jag läste. Många pusselbitar föll på plats. Jag beställde hans böcker och började läsa mer på nätet och gick med några grupper på Facebook.
Jag insåg att min problematik med upplevd trötthet och lite annan problematik stammade ur att jag bär på EBV (Eipstein Barr Virus) som jag fick då jag i 20-års åldern drabbades av körtelfeber. Viruset (eller snarare symptomen) läker ut efter några veckor men ligger latent i kroppen och gömmer sig gärna i våra organ, främst levern. I takt med att åren går samlar vi på oss flera olika typer av virus, bakterier och tungmetaller vilket gör att EBV muterar och flyttar runt i kroppen olika organ där det kan orsaka stora problem (sköldkörteln är vanligt exempelvis).
Den kunskapen Medical Medium har finns inte ännu inom läkarvetenskapen. Han får sin kunskap genom Spirit som berättar för honom om sjukdomar, orsaker och hur man kan bota. Jag vet, det låter väldigt konstigt, men det är värt att ha ett öppet sinne här!
Efter att jag och min familj under ett antal år fått hjälp med alternativa behandlingar (homeopati och kinesiologi) där läkare inte kunnat hjälp oss, så har jag fått en annan syn på sjukdomars orsaker och framför allt hur vi kan bota/läka ut dem.
Du kan läsa mer om vad jag skrivit på bloggen om Medical Medium HÄR.



Sommarsemestern blev inte så lång i år. Men vi hann njuta några fantastiska dagar hos släkt i Budapest. En fantastisk stad på många sätt.

Kalle och jag i Budapest

Hela hösten/vintern har jag fortsatt att läsa och lära om kost och hälsa i enlighet med Medical Medium. Det finns MYCKET att lära! Inte minst är det intressant för dig som har någon form av så kallad autoimun sjukdom där läkarvetenskapen inte har någon förklaring till orsak till din sjukdom och att du inte känner att du blir bättre av medicinerna du får.
Jag kommer fortsätta att läsa, lära och "experimenter" med mig själv och dela mina erfarenheter på blogg, Facebook och Instragram.
Det bästa är att läkningen kommer när vi äter rätt typ av mat - frukt, bär och grönsaker framför allt som hjälper kroppen att läka ut virus, bakterier samt rensa bort tungmetaller. När vi får bort dem förmår våra fantastiska kroppar att självläka.
Inte gjort på en vecka, så tålamod krävs. Många berättar om sina erfarenheter kring detta på Intagram och Facebook, så läs gärna lite själv om du är intresserad och känner dig inspirerad.

Under hösten väcktes och växte något spännande i och med att #Metoo tog fart. En rörelse och en kraft startade.  Jag tror bara vi har sett början.
Några personer föll hårt. Orättvist på sitt sätt då vi nu synliggjort ett utbrett beteende där många är syndabockar själva eller påhejande publik.
#Metoo har satt något i rullning. Arbetsgivare tvingas till ett större ansvar. Direkt.
Utsatta kommer förhoppningsvis känna att de omgående kan säga ifrån och söka hjälp.
En revolution har startat. Spännande att få följa och ta del av.

Annat som hände under 2017:
Njuter av min familj.
Tacksam över fina vänner.
Nya glasögon - igen!
Köpte mitt första par jeans med hål i (trots mannens protester), och sedan dess har det blivit fler 😉.


Så visst kan jag konstatera att mitt 2017 varit ett bra år. Dock har jag som så många andra upplevt någon sorts oro. Som att något är på gång att ske, men vi har inte riktigt fått se vad det är ännu.
Kanske är det just det som 2018 kommer att visa oss?
Ser fram emot detta år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...