måndag 26 mars 2018

Fikonkaka med kanel, honung och hasselnötter (utan vetemjöl, ägg eller mjölk)



Jag älskar fikon, och brukar köpa färska ibland när suget sätter in. Goda att äta bara som de är, eller bakade i ugnen men lite mörk choklad och honung på....
Dock brukar det vara väldigt dyrt med fikon. De kan kosta upp emot 10 kronor styck, och de är ju inte så stora. Därför blev jag väldigt glad när jag hitta ett kilo frysta fikon i halvor för 36 kronor på Willys. Suveränt att ha hemma och kunna plocka fram när suget faller på. Det går att baka med dem, som jag gjorde i denna kaka, använda i matlagningen eller mixa ner i en smoothie.

Fikon är väldigt näringsrika och innehåller många viktiga vitaminer och inte minst mineraler. Vi hittar både kalcium, järn, koppar, kalium och zink i dem. Faktiskt är fikon det mest kalciumrika livsmedlet som finns i växtvärden.

Här experimenterade jag fram en saftig och god fikonkaka som varken innehåller vetemjöl, socker, ägg eller mjölk. Jag valde honung som sötning. Vill du göra en helt vegansk variant kan du byta ut honungen mot lönnsirap.
Kakan smakade jättegott att äta så snart den hade svalnat, men faktiskt ännu godare dagen efter då den fått stå till sig lite.
Jag serverade med en klick kokosghurt och ringlad honung på.

Du behöver:
3 msk chiafrön
6 msk vatten
2 dl havregryn
3 dl hasselnötsmjöl
1 msk kanel
½ msk bakpulver
14 fikon (6 till kakan och 8 till garnering) Jag köpte frysta halverade på Willys
3 msk kokosolja
5 msk honung
2 dl havremjölk  (eller annan växtmjölk)

Gör så här:

  1. Om du använder frysta fikon som jag, så ta fram dem en stund så att de hinner tina något.
  2. Blanda ihop chiafrön och vatten i en liten skål och låt stå minst 10 minuter (= 2 Chiaägg)
  3. Häll ner havregrynen i en matberedare och mixa så att det blir till ett mjöl.
  4. Häll ner hasselnötsmjöl, kanel och bakpulver och mixa ihop lätt så att allt blandas ordentligt.
  5. Lägg i kokosolja, honung, 6 fikon (eller 12 halvor om du har frysta) och havremjölk och mixa ihop till en jämn smet.
  6. Häll smeten i en springform som du smort med lite kokosolja.
  7. Dekorera med halverade fikon.
  8. Baka i ugn på 200 grader ca 50 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...